Hlavní obsah

Nejen syntetický benzín. Porsche vyvíjí i pokročilé baterie, slibuje dojezd 1300 km

Anody s vysokým obsahem křemíku či baterie s pevným elektrolytem patří k technologiím, na kterých Porsche pracuje vedle syntetického benzínu. První zmiňované má umožnit dojezd elektromobilu okolo 1300 kilometrů.

Foto: Porsche

Porsche Taycan Turbo S (Ilustrační foto)

Článek

Automobilka Porsche je co do mobility budoucnosti známá zejména svými snahami učinit dostupným syntetický benzín, vyrobený z tzv. zeleného vodíku a vzdušného CO2. Nesází však všechno na jedinou kartu, pracuje i na elektrickém pohonu.

Ve střednědobém horizontu slibuje baterie, které umožní elektromobilu dojet i více než 1300 km na jedno nabití - a nemají to být baterie s pevným elektrolytem. Trik má být v optimalizaci anody; v současnosti automobilka používá grafitovou anodu, ale pracuje na vývoji anody křemíkové.

Uvádí, že použití křemíkové anody umožní až desetinásobnou kapacitu a nabíjení tak rychlé, že z 5 na 80 % to má v ideálních podmínkách a u dostatečně silné nabíječky trvat jen čtvrthodinu. Samozřejmě to má háček, a to v podobě expanzí křemíkových částic o 300 % při vstřebávání lithia, což ohromně zkracuje životnost baterie. Vývoj tedy zdaleka není u konce.

Výroba syntetického paliva konečně začala. Porsche zprovoznilo závod v Chile

AutoMoto

„Ve střednědobém horizontu můžeme očekávat, že kombinace nové chemie anody a těsné instalace článků umožní dojezdy vozidel 1300 kilometrů,“ předvídá profesor Maximilian Fichtner, ředitel Helmholtzova institutu v Ulmu a hlava výzkumného týmu energetických úložišť na Institutu technologie v Karlsruhe.

„Myslím, že v budoucnu uvidíme o třetinu až polovinu vyšší dojezd u prémiových vozidel,“ dodává Falko Schappacher, technický ředitel výzkumného centra baterií na univerzitě v Munsteru.

Porsche také pracuje na bateriích s pevným elektrolytem. Tento typ baterií je ve vývoji už řadu let a slibuje vysokou energetickou hustotu, rychlé nabíjení či lepší bezpečnost oproti v současnosti používaným lithium-iontovým bateriím. Pro jejich rozmach však budou nutná i vylepšení nabíjecí infrastruktury např. v aktivním chlazení kabelů, díky kterému mají být spolehlivě možné nabíjecí výkony přes 500 kW.

Nissan slibuje baterie s pevným elektrolytem v roce 2028, do Euro 7 investovat nechce

AutoMoto

Výběr článků

Načítám