Článek
Kalifornská vláda již nařídila, že od roku 2035 si zákazníci osobních aut budou smět koupit jen elektromobily. Nyní je řada na nákladních autech, autobusech a těžké technice. Zákazníci těchto kategorií vozidel budou mít ve stejném roce kvóty, kolik si jich budou moci koupit na naftu a kolik bude muset být elektrických, píše americký web Carscoops.
Federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) povolil tomuto státu na západním pobřeží USA stanovovat pravidla pro nejtěžší nákladní auta a podobné stroje. Podle plánu, který Kalifornie zveřejnila, bude muset v polovině příštího desetiletí více než polovina nově prodaných dodávek a lehkých nákladních aut, 75 % autobusů a velkých náklaďáků a 40 % tahačů návěsů mít bateriový elektrický pohon.
Většina takových aut dnes jezdí na naftu, protože takový pohon znamená obří točivý moment, zásobu paliva na tisíce kilometrů jízdy a jeho snadné doplňování u čerpacích stanic.
Vozový park Evropy se změní v Kubu, říká šéf Iveca
Zatímco ve sféře osobních aut dnes máme jak vozidla, tak infrastrukturu na to, aby po Spojených státech či většině Evropy mohl člověk jezdit jakkoliv daleko v časech ne až tak vzdálených konvenčním autům, u náklaďáků se elektromobilita omezuje prozatím spíš na menší stroje s kratšími trasami. Elektrické tahače návěsů jsou tím spíš sci-fi.
Důvodem je, že těžký náklad znamená obrovskou spotřebu energie, takže ani akumulátory s několikanásobnou kapacitou oproti těm v osobních autech neposkytují dojezd významně nad 200 kilometrů. Nabíjení navíc kvůli velkým kapacitám baterií trvá dlouho i u těch nejrychlejších nabíječek.
Kalifornie navíc je první vlaštovkou, podobně jako tomu bylo u zákazů spalovacích motorů pro osobní auta. Některé další státy už nyní plánují zavedení podobných omezení i pro těžká vozidla.
Americká Asociace výrobců nákladních aut a motorů, která sdružuje největší americké firmy v tomto byznysu, pochopitelně nesouhlasí s takovým omezením. Uznává právo Kalifornie stanovit si vlastní pravidla, má však obavu např. z dostupnosti dostatečně rychlých nabíječek v dostatečném počtu. Varuje také před rostoucí cenou takových aut a s tím souvisejícím odkládáním nákupů nových vozidel.
Některé jiné americké státy se dokonce spojily, aby u soudu bojovaly proti možnosti Kalifornie stanovovat vlastní pravidla. Jak dopadnou, je zatím brzy předjímat.