Článek
Obdobné evropské akce ve Frankfurtu či Ženevě skomírají, Mnichovský autosalon tak letos převzal roli hlavní motorshow. Organizátoři jej označují za výstavu mobility, soustředí se tak i na další odvětví městské mobility.
Mezi osobními vozy hrají prim hlavně elektromobily. Mezi nejvýznamnější premiéry patří Renault Scénic E-Tech, dva nové modely od Mini či koncepty předprodukčních vozů od Mercedesu, BMW nebo Volkswagenu.
Došlo i na protesty
Ani letošní ročník se neobešel bez protestů různých aktivistů. „Party skončila,“ uváděl v angličtině transparent, se kterým demonstrant z hnutí Greenpeace vylezl ve stánku BMW na jeden z vystavovaných automobilů. Na místě byla podle svědků asi desítka dalších demonstrantů, kteří přednesli prohlášení o tom, že auta ničí planetu, berou dětem hřiště a škodí vzduchu, který lidé dýchají.
Členové hnutí Extinction Rebellion před hlavním vchodem na výstaviště skočili do jedné z vodních nádrží, ze které vypouštěli černý dým. Na plakátech vyzývali k zavření autosalonu a k zastavení těžby lithia, které je klíčové pro výrobu baterií.
Aktivisté v Mnichově na protest proti autosalonu vyvěsili falešné plakáty
Zástupci hnutí Attac zase u hlavního vchodu spálili velký model 1,5 stupně Celsia odkazující na globální oteplování, ke kterému člověk průmyslovou činností přispívá. Aktivisté požadují od německé vlády jasný plán, jak udržet oteplování planety na úrovni nižší než 1,5 stupně Celsia v porovnání s předprůmyslovým obdobím.
Na hladké konání veletrhu dohlíželo nejen kvůli klimatickým aktivistům asi 4500 policistů, a to nikoli jen z Bavorska, ale také z dalších spolkových zemí. V ulicích jsou mimo jiné hlídky v civilu. Pro případ zadržení většího počtu lidí má policie připraveny na dvoře svého mnichovského sídla kontejnerové cely.
Čínská invaze
Hodně znát byla i přítomnost čínských značek. Přibližně 41 procent vystavovatelů na letošním ročníku má sídlo v Asii a čínských společností je dvojnásobný počet, včetně výrobců elektromobilů BYD, Xpeng, Avatr či výrobce baterií CATL.
„To, co bylo dříve představením německého automobilového průmyslu, na kterém demonstroval svou mimořádně silnou pozici, je nyní setkáním rovných mezi progresivními hráči z celého světa, především z Číny,“ řekl analytik poradenské společnosti Oliver Wymant Fabian Brandt.