Hlavní obsah

Nejdůležitější bezpečnostní vynález v historii automobilu slaví 60 let

Novinky, Marek Bednář

Máme je v autě všichni a z jejich používání se stala taková rutina, že na to už ani nemyslíme. Řeč je o tříbodových bezpečnostních pásech, švédském vynálezu, který má v úterý 13. srpna výročí. První systémy ale fungovaly trochu jinak, než je dnes běžné.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Tříbodový bezpečnostní pás ve Volvu Amazon

Článek

Podle mnoha názorů jsou to právě tříbodové bezpečnostní pásy, které jsou nejdůležitějším vynálezem po stránce bezpečnosti aut. Některé zdroje říkají, že od svého vynalezení zachránily více než milion životů a od vážnějšího zranění uchránily nesčetně dalších.

Třináctého srpna roku 1959 se objevily v prvním autě - ve Volvu PV544. Právě ten den byl kousek s touhle horkou novinkou dodán dealerovi v Kristiansandu, který ho později dále předal zákazníkovi. Slaví tedy šedesát let.

Foto: Volvo

Volvo PV544

Tříbodový bezpečnostní pás je vynálezem Nilse Bohlina, který po studiích začal pracovat ve 40. letech u Saabu jako letecký inženýr. Později pracoval na bezpečnostních systémech pro piloty. V roce 1958 přešel k Volvu.

Tam byly dvoubodové bezpečnostní pásy, tedy „přes břicho”, už nějakou dobu standardem. Bohlin ale viděl potřebu držet na místě i hrudník pasažéra - a stvořil k tomu pás, který se navíc zapíná dost snadno na to, aby to zvládlo i každé dítě.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Volvo Amazon

Ještě v roce 1959 se tříbodový bezpečnostní pás stal standardní výbavou pro Volvo PV544, a tehdy nové Volvo Amazon. Systém byl samozřejmě patentovaný, ale v rámci snahy o zlepšení bezpečnosti všech aut značka uvolnila patent k volnému využití pro všechny automobilky.

První tříbodové pásy ovšem fungovaly trochu jinak než dnes. Hlavním rozdílem bylo, že nebyly samonavíjecí - podobně jako u dvoubodových pásů bylo nutné si délku pásu manuálně upravit.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Klips pásu visí nahoře u střechy.

„Zástrčka” pásu ve Volvu Amazon z roku 1968, ve kterém jsem jedny z prvních pásů zkoušel, sedí na háčku na B-sloupku. Odtud ji řidič či pasažér zvednul, natáhl spolu s pásem přes tělo a zacvakl do spony - a i ta měla odjišťovací tlačítko vyvedeno páčkou vedle, tedy trošku jinak než dnes.

Kromě toho je na pásu všechno „normální”, tedy tak, jak to známe dnes. Samozřejmě, později přibyla možnost nastavování výšky pásu a elektronické hlídače, zda máte pás zapnutý, s případným pískáním, pokud to tak není.

Foto: Volvo

Nils Bohlin, vynálezce tříbodových bezpečnostních pásů

Související témata:

Výběr článků

Načítám