Článek
Ferrari 250 GTO je tradičním králem žebříčků o nejdražší auta světa prodaná v aukcích. Už poslední tři rekordy, které padly, byly vždy spojeny s aukcí tohoto vozu. Nejnovější zápis, který padl tento víkend v Pebble Beach, opět drží Ferrari 250 GTO z roku 1962 a tentokrát jde o dvojnásobného mistra Targy Florio na Sicílii. Cena je pro spoustu z nás neuvěřitelná. V aukci se vyšplhala na 48,4 miliónu dolarů, což je skoro 1,1 miliardy korun.
Proč se tohle auto dostalo tak vysoko? Tak především proto, že nikdy nehavarovalo, takže všechny díly, včetně motoru, jsou originální. Další věc je ta, že má na kontě dvě vítězství známého, výše zmíněného závodu. Třetí je také důležitá: řídil jej Phill Hill.
A pak je tu ještě jedna originalita. Původně byl tento vůz z první série GTO. Jenže v roce 1964 si jej vzali do parády a předělali jej na druhou sérii. A to nebylo tak obvyklé.
Když se před pěti lety přiblížila cena historického ferrari hranici jedné miliardy, odborníci říkali, že tahle hranice je psychologickým maximem a že ceny už nemohou šplhat moc vysoko. Jenže opak je pravdou. Ukazuje se, že investice do historických aut je ta nejvýnosnější, a s přibývajícími zákazy a příkazy ze stran úřadů se klasické staré stroje stávají čím dál přitažlivější a vzácnější. Vždyť porovnejte rekordy minulosti a současnosti. V roce 2009 byl prodán Rolls-Royce Phantom II Continental Star of India za 260 miliónů korun, což byl tehdejší rekord. O téměř rok později jej trumfnul Bugatti Atlantic za cenu 600 miliónů korun.
Ale abychom byli přesní. To úplně nejdražší prodané auto je přece jen jiné. Jde o stříbrné Ferrari 250 GTO s číslem 4153 GT, které si nový majitel napřímo koupil za 70 miliónů dolarů, tedy asi 1,5 miliardy korun.