Článek
První dojem? Obrovské auto, vždyť na délku měří přes pět metrů. Provedení zadních partií se nám líbilo, obří přední maska s kulatými světly už méně. Ale to je věc vkusu. Interiér je špičkově zpracovaný a doslova dýchá luxusními materiály. Pokud znáte Audi Q7, některá tlačítka nebo třeba volant vám budou připadat povědomé, celkově se ale koncernové sourozence podařilo dobře zamaskovat.
I vzadu je hodně místa, obří prosklená střecha ale bere prostor pro hlavy cestujících. Zadní sedačky jdou sklopit, ale vytvářejí velký hrb. Kufr má solidních 430 litrů, palivová nádrž pak 85 l (na jedno dotankování ujedete zhruba 600 kilometrů). K autu, které váží monstrózní 2,4 tuny, si můžete přiobjednat střešní nosič nebo tažné zařízení.
Multimediální systém má pohlednou grafiku a komunikuje s vámi v českém jazyce. Na středovém panelu jsou ručičkové hodinky, deset vozů z celého světa má speciální hodinky Breitling za těžko uvěřitelné čtyři milióny korun. Vnitřek vozu zdobí pravé dřevo, za příplatek sedmatřiceti tisíc si lze objednat celkem ze šesti druhů ušlechtilých dřevěných obložení.
V nabídce příplatkové výbavy nechybí koberečky z jehněčí vlny za necelých dvacet tisíc, což je vlastně levné proti příplatku za barvu exteriéru se saténovým efektem - 580 tisíc korun. Cena plně vybavené bentaygy tak vyšplhá k osmi miliónům korun.
Vyprodáno, automobilka nestíhá vyrábět
Původní plán automobilky z Crewe počítal s ročním prodejem 3600 bentayg. Tento plán museli vzhledem k obrovskému zájmu o toto nejvýkonnější, nejrychlejší, nejluxusnější a nejexkluzivnější SUV na světě, jak jej sama automobilka nazývá, Britové navýšit na 5500 kusů. Ale ani to nestačí, Bentley eviduje přes 10 tisíc objednávek.
Karoserie se mimochodem vyrábějí v bratislavském závodě koncernu VW na společné lince s Audi Q7 a Porsche Panamera.
Jediné SUV, co jede přes 300 km/h
První SUV s logem Bentley patří k těm největším na trhu. Na délku měří 5141 mm, je široké 1998 mm a vysoké 1742 mm. Rozvor náprav, tedy parametr, který zásadně určuje prostor pro nohy zadních cestujících, je bezmála třímetrový (2992 mm).
Šestilitrový dvanáctiválec nabízí 447 kW, tedy 608 koní. Točivý moment vrcholí při hodnotě 900 Nm v rozmezí 1250–4500 otáček. Dvanáctiválec je spojen s osmistupňovým automatem od věhlasné firmy ZF. Poháněna jsou všechna čtyři kola. Jejich velikost je minimálně 20, nejvýše 22 palců. Tento obří rozměr mají i oba automobily, které jsme natáčeli v jediném tuzemském autosalonu Bentley.
Monstrózní W12 TSI zaručuje, že i takovýto kolos se v provozu pohybuje mimořádně svižně. Takže stovka je otázkou 4,1 sekundy, nejvyšší rychlost přesahuje (byť velice těsně) třístovku – konkrétně 301 km/h. Motor W12 nebude jedinou pohonnou jednotkou pro bentaygu. Později přibude i plug-in hybrid a turbodiesel (pravděpodobně osmiválec).