Hlavní obsah

Nejdelší limuzína na světě má svůj helipad i vířivku. Málem skončila na vrakovišti

Čtyřiadvacet kol, dva motory, dva řidiči, vířivka, prostor pro vrtulník a několik „obýváků” uvnitř – tak vypadal „Americký sen”, nejdelší limuzína na světě, než před osmi lety oblétly svět fotky jejího vraku. Nyní se zdá, že znovu zazáří.

Foto: Profimedia.cz

Nejdelší limuzína světa na starší fotografii z Myrtle Beach, USA, když ještě nebyla vrakem

Článek

„Americký sen bude znovu žít,” dalo by se říci, a minimálně v tomto případě to bude pravda. Nejdelší automobil na světě se totiž jmenuje American Dream, česky Americký sen, a ze současného tristního stavu má být podle amerického webu Motor1.com zrenovován do své původní krásy.

Tedy „krásy” jak pro koho. Některým lidem opulentní limuzíny přijdou jako nejlepší auta na světě, jiným jako nepraktické zbytečnosti. Ti první American Dream jistě znají – v 90. letech ho postavil Jay Ohrberg, který mimo jiné zkonstruoval i KITT pro seriál Knight Rider.

Lexus uvízl na obrubníku, Američanka však boj s betonem nevzdala

AutoMoto

Jako základ použil Cadillac Eldorado z roku 1976, a to jednak pro jeho slavné jméno, ale hlavně pro jeho pohon předních kol. Přesto kolos musel dostat dva motory, aby se mohl hýbat.

Takto vypadal American Dream ve dnech své největší slávy...

A to není všechno. Dvakrát tu byl také řidič, jeden vpředu, druhý vzadu a vůz měl uprostřed „harmoniku” jako autobus. A s délkou 30,5 metru získal titul nejdelšího automobilu na světě.

Měl také vířivku a helipad pro malý vrtulník a uvnitř několik „obýváků”. Co ale nikdy neměl, je homologace pro silniční provoz; když bylo třeba ho přemístit, rozmontovali ho na dvě půlky a naložili na kamiony.

... a takto okolo roku 2012, když o něj dlouho nikdo nejevil zájem.

Samozřejmě takový stroj je extrémně nepraktický a snad ho nechtělo ani žádné muzeum; v každém případě okolo roku 2012 svět oblétly fotografie, jak chátrá. Nato se muzeum s názvem Autoseum chtělo pustit do renovace, kterou mělo zaplatit komunitní financování, ovšem z plánů sešlo a vůz dál upadal.

Nadšenec z Ústecka prodloužil Embéčko. Stovek tisíc za limuzínu nelituje

AutoMoto

V druhé polovině roku 2019 mu opět svitla jiskřička naděje – Mike Manning, ředitel Autosea, se dohodl s Mikem Dezerem, majitele automobilového muzea a zábavního parku Dezerland Park na Floridě. Vůz tam byl transportován a nyní se podle čerstvých informací od Američanů pilně pracuje na jeho renovaci.

Zda bude úspěšná a svět znovu uvidí tu úplně nejdelší limuzínu ze všech v plné parádě, si zatím počkejme. Třebaže se tak gigantická věc vejde asi do málokterého muzea – k ničemu jinému se reálně příliš nehodí – zachránit si ale zaslouží už jen pro svou absurditu.

Související články

Výběr článků

Načítám