Článek
Je delší než kamiony, delší než kloubové autobusy. Jmenuje se Americký sen a s délkou 30,538 metru je to nejdelší automobil na světě, jak čerstvě posvětila Guinnessova kniha rekordů. Proč by někdo stavěl takovou hloupost v dnešní náročné době? Nestavěl - zrenovoval a o chloupek prodloužil.
Historie této limuzíny se začala psát v 80. letech, kdy ji jako showcar postavil Jay Ohrberg. Stavitel filmových aut, který stojí i za KITTem z Knight Ridera nebo třeba deloreanem z Návratu do budoucnosti, představil Americký sen v roce 1986. Původně vůz měřil něco přes 18 metrů, na neskutečných 30,5 m byl prodloužen o pár let později.
Nejdelší limuzína na světě má svůj helipad i vířivku. Málem skončila na vrakovišti
Z několika Cadillaců Eldorado ze 70. let postavil třicetimetrovou limuzínu, která měla dva motory, dva řidiče - jednoho vpředu, druhého vzadu - uvnitř několik „obýváků“ a vzadu malý heliport a vířivku. Objevovala se např. ve filmech, ale postupně o ni upadal zájem a s ním i ochota investovat do údržby.
Samozřejmě, takové auto je neskutečně nepraktické a dokonce se nevejde ani do leckterého muzea. Nehledě na fakt, že nikdy nemělo homologaci pro silniční provoz. Mnoho let tedy chátralo, až z něj začátkem minulé dekády byl vrak zralý do šrotu.
Posted by Limo Limo on Monday, April 13, 2020
V roce 2012 si ho všiml Michael Manning, ředitel muzea jménem Autoseum, koupil ho a chtěl se pustit do renovace, pro niž sháněl komunitní financování. Z toho ale nakonec sešlo a vůz dál chátral, až se Manning v roce 2019 rozhodl ho nabídnout k prodeji.
Koupil ho Michael Dezer, majitel zábavního parku Dezerland na Floridě, a chtěl se pustit do renovace. K té přizval Manninga - a soudě dle čerstvých fotografií a videa se jim to povedlo.
Samozřejmě, nebylo to snadné. Třeba střecha s okénky v přední části vozu pochází z Oldsmobilu Vista Cruiser, ale bylo potřeba sehnat novou. To by nebyl problém v 80. letech, kdy byl Vista Cruiser celkem běžným kombíkem, ale dnes je ceněným veteránem. Manning přesto našel člověka, který měl střechu třicet let schovanou a byl ochotný ji prodat.
Na renovaci padlo i několik dalších Cadillaců Eldorado. Např. bylo nutné sehnat novou palubní desku, protože ta původní nešla zachránit. A také některé exteriérové díly už byly v příliš špatném stavu na to, aby je někdo opravoval.
Renovace stála celkem přes 250 tisíc dolarů (5,71 milionu korun) a trvala tři roky. Kromě zmíněné výbavy je po renovaci uvnitř prostor pro 75 lidí a na zádi je malinký golfový green. A také je vůz o trochu delší než býval - přesně 30 538 cm, takže stanovil nový rekord.
Jaké jsou další plány? Manning zmiňuje nápad přestavět vůz na elektromobil. Chtělo by to podle něj 26 elektromotorů - jeden pro každé kolo - a ohromnou baterii, ale na tu tady je dost místa. „Takže možná uvidíte největší elektrické auto na světě,“ říká.