Článek
Je delší než kamiony, delší než kloubové autobusy. Jmenuje se Americký sen a s délkou 30,538 metru je to nejdelší automobil na světě, jak čerstvě posvětila Guinnessova kniha rekordů. Proč by někdo stavěl takovou hloupost v dnešní náročné době? Nestavěl - zrenovoval a o chloupek prodloužil.
Historie této limuzíny se začala psát v 80. letech, kdy ji jako showcar postavil Jay Ohrberg. Stavitel filmových aut, který stojí i za KITTem z Knight Ridera nebo třeba deloreanem z Návratu do budoucnosti, představil Americký sen v roce 1986. Původně vůz měřil něco přes 18 metrů, na neskutečných 30,5 m byl prodloužen o pár let později.
Nejdelší limuzína na světě má svůj helipad i vířivku. Málem skončila na vrakovišti

Z několika Cadillaců Eldorado ze 70. let postavil třicetimetrovou limuzínu, která měla dva motory, dva řidiče - jednoho vpředu, druhého vzadu - uvnitř několik „obýváků“ a vzadu malý heliport a vířivku. Objevovala se např. ve filmech, ale postupně o ni upadal zájem a s ním i ochota investovat do údržby.
Samozřejmě, takové auto je neskutečně nepraktické a dokonce se nevejde ani do leckterého muzea. Nehledě na fakt, že nikdy nemělo homologaci pro silniční provoz. Mnoho let tedy chátralo, až z něj začátkem minulé dekády byl vrak zralý do šrotu.
Posted by Limo Limo on Monday, April 13, 2020
V roce 2012 si ho všiml Michael Manning, ředitel muzea jménem Autoseum, koupil ho a chtěl se pustit do renovace, pro niž sháněl komunitní financování. Z toho ale nakonec sešlo a vůz dál chátral, až se Manning v roce 2019 rozhodl ho nabídnout k prodeji.
Koupil ho Michael Dezer, majitel zábavního parku Dezerland na Floridě, a chtěl se pustit do renovace. K té přizval Manninga - a soudě dle čerstvých fotografií a videa se jim to povedlo.

Nejdelší limuzína na světě po renovaci
Samozřejmě, nebylo to snadné. Třeba střecha s okénky v přední části vozu pochází z Oldsmobilu Vista Cruiser, ale bylo potřeba sehnat novou. To by nebyl problém v 80. letech, kdy byl Vista Cruiser celkem běžným kombíkem, ale dnes je ceněným veteránem. Manning přesto našel člověka, který měl střechu třicet let schovanou a byl ochotný ji prodat.
Na renovaci padlo i několik dalších Cadillaců Eldorado. Např. bylo nutné sehnat novou palubní desku, protože ta původní nešla zachránit. A také některé exteriérové díly už byly v příliš špatném stavu na to, aby je někdo opravoval.
Renovace stála celkem přes 250 tisíc dolarů (5,71 milionu korun) a trvala tři roky. Kromě zmíněné výbavy je po renovaci uvnitř prostor pro 75 lidí a na zádi je malinký golfový green. A také je vůz o trochu delší než býval - přesně 30 538 cm, takže stanovil nový rekord.

Nejdelší limuzína na světě po renovaci
Jaké jsou další plány? Manning zmiňuje nápad přestavět vůz na elektromobil. Chtělo by to podle něj 26 elektromotorů - jeden pro každé kolo - a ohromnou baterii, ale na tu tady je dost místa. „Takže možná uvidíte největší elektrické auto na světě,“ říká.