Článek
Požáry elektromobilů jsou poměrně hojně diskutovaným tématem, takže se může zdát, že elektromobily hoří jako na běžícím páse. Studie amerického webového portálu AutoinsuranceEZ, věnujícího se pojištění automobilů, ovšem zjistila, že opak je pravdou.
Nejčastěji podle ní - přinejmenším v USA za rok 2021 - hoří hybridní auta, a to měrou 3475 požárů na 100 tisíc prodaných vozů. Aut s pohonem na benzín (studie zmiňuje specificky benzín, nikoliv naftu) se požáry týkají v 1530 případech na 100 tisíc prodaných kusů a elektromobilů ve 25 případech na 100 tisíc prodaných aut.
Samozřejmě, protože benzínových aut je na amerických silnicích nejvíc, celkový počet požárů s obrovským náskokem vedou - v roce 2021 bylo případů 199 533. Na druhém místě skončily hybridy s 16 051 požáry a ryzí elektromobily jsou třetí s 52 případy.
Čínský elektromobil vzplál 48 hodin po nárazovém testu
Studie se věnovala i tomu, jak se automobilky a úřady snaží požárům předcházet - zkoumala počet aut obsažených ve svolávacích akcích kvůli riziku požáru. S tím rozdílem, že zde zkoumala data za rok 2020. Auta s benzínovým pohonem opět vyhrála s počtem téměř 1,1 milionu kusů, u elektromobilů bylo toto číslo 152 tisíc a u hybridů 32 100.
Ve většině zkoumaných svolávacích akcí se problém nějakým způsobem týkal elektřiny. U hybridů a elektromobilů šlo o baterie (a u hybridů k požárům víckrát skutečně došlo), u konvenčních aut o zkrat v elektrosoustavě.
Nutno podotknout, že v roce 2021 proběhla poměrně velká svolávací akce na Chevrolety Bolt. Kvůli riziku požáru bylo do servisu svoláno 110 tisíc aut modelových let 2017–2022.
Není požár jako požár
Třebaže elektromobily hoří jen vzácně, jejich hašení je nejnáročnější. Vozidla s lithium-iontovými bateriemi, což je dnes většina elektromobilů a plug-in hybridů, hoří rychleji, při vyšších teplotách a vyžadují mnohem více vody k uhašení, píše web CNBC s odvoláním na vyjádření Emmy Sutcliffové z australské organizace EV FireSafe.
Web zmiňuje také slova Chase McGarveyho, náčelníka hasičů okresu Lower Merion, který je předměstím Filadelfie v americké Pensylvánii. Ten uvedl, že jeden požár Tesly Model S Plaid, který jeho sbor v roce 2012 hasil, dosahoval tak vysokých teplot, že pod sebou roztavil vozovku.
Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko
Proč tomu tak je? Podle Erica Wachsmana, ředitele Marylandského energetického institutu, za to může chemie článků lithium-iontových baterií. Ty mají elektrody blízko sebe, což zvyšuje riziko zkratu, a jsou naplněné hořlavým elektrolytem. Ke zkratu, který zapříčiní požár, může dojít proražením či jiným fyzickým poškozením baterie anebo může požár způsobit vadná nabíječka či baterie samotná.
Řada automobilek ale lithium-iontové baterie nahrazuje lithium-železo-fosfátovými, které jsou v tomto ohledu bezpečnější, či bateriemi s ještě odlišným chemickým složením, např. na bázi niklu či kobaltu.