Článek
V letošním roce proběhly testy osmnácti modelů. Není to žádné extra vysoké číslo, ale když uvážíte, že každé auto se podrobí zkouškám v nárazových testech v čelním střetu, čelním s chodcem, bočním a bočním na kůl a že některé vozy mají testované hned dvě výbavové verze, tak je to číslo celkem solidní.
Proč dvě výbavové verze? Protože Euro NCAP chce tímto ukázat, že bezpečnostní systémy, které jsou většinou zahrnuty až u vyšších výbav, jsou k něčemu. Tak například takto prošel testy Suzuki Ignis. Ten získal v základní výbavě tři hvězdičky z pěti, s asistenty pak už plný počet.
Letos jsou vítězové pouze tři, i když normálně se dává vítěz z každé kategorie zvlášť. To ovšem v té dané kategorii musí být více než jeden zástupce. Takže třeba Mercedes-Benz třídy E byl sice testován v luxusní třídě, ale jelikož byl jediný, nelze říci, že byl nejlepší. Takže výčet Best of Euro NCAP je bez něj. Stejně tak dopadly skupiny pickupů, velkých off-roadů, malých i velkých MPV nebo supermini.
Kdo zvítězil?
Vítězové jsou tedy tři. Jedním z nich je Hyundai Ioniq v kategorii malých rodinných aut s ochranou dospělé posádky na 91 %, s osmdesátiprocentní ochranou dětí, sedmdesátiprocentní ochranou chodců a s 82 % v bezpečnostních asistentech.
Velká rodinná auta ovládla Toyota Prius (92 / 82 / 77 / 85 %) a kategorii malé terénní automobily pak vyhrál Volkswagen Tiguan (96 /84 / 72 / 68 %).
Pohled na ostatní auta testovaná v roce 2016 ale odhaluje, že je škoda, že třeba Alfa Romeo Giulia byla v dané kategorii testována sama. Ta totiž vykázala v bezpečnosti ochrany dospělé posádky krásný výsledek 98 % bodů.