Článek
Nezávislá testovací laboratoř bezpečnosti automobilů Euro NCAP každoročně vyzkouší desítky aut, když je rozjede proti neformovatelné překážce, chodci, nabodne je na kůl či na překážku z boku…
Testy jsou to náročné a mnohá auta nedopadnou úplně dobře (třeba poslední série ukázala tragické výsledky Jeepu Wrangler a Fiatu Panda). [celá zpráva]
Jenže jinak jsou většinou auta s pěti hvězdičkami, což znamená nejvyšší ohodnocení. A tak nastupují ke slovu hodnocení bodová. Tabulky těch nejlepších se samozřejmě udělají snadno. Škoda, že v Evropě to není jako v USA, kde se automobilky rozhodnou absolvovat i nepovinné crash testy a pak se mohou dostat do žebříčku Top Safety Pick+.
Čtyři kategorie, tři auta
V Evropě ale stačí procenta. A tak Euro NCAP vydala Best in Class za rok 2018. Kdo vyhrál? Byly vyhlášeny čtyři kategorie a tři modely. Proč? Pochopíte hned.
Ve velkých SUV vyhrál s přehledem Hyundai Nexo, který má v ochraně dospělých 91 % bodů z možných, u ochrany dětí 87 % a za ochranu chodců má 90 % bodů. Z asistenčních systémů pak získalo auto 77 %, což je skvělý výsledek.
Je zajímavé, že všechny hodnoty i procenta má stejné i Lexus ES. Tohle auto vyhrálo v kategorii velkých rodinných aut a také v kategorii hybridů a elektromobilů. Proto zdánlivě o jednoho vítěze méně.
Pro nás je docela důležitá kategorie malých rodinných aut, kde na vrchol dosáhl Mercedes-Benz třídy A. Kromě asistenčních systémů, kde získal 75 % bodů z možných, je tohle auto lepší ve všech ohledech než výše zmiňované vozy. V ochraně dospělých/dětí/chodců získalo auto 96/91/92 % z maximálních možných.
Pokud se divíte, že nevidíte žádné Volvo, tradiční značku honosící se extrémní bezpečností, tak je to proto, že Volvo XC60 bylo testováno už v roce 2017 a samozřejmě v kategorii velkých SUV vyhrálo.