Hlavní obsah

Nejbělejší barva na světě je konečně dost tenká pro auta či letadla

Barva, která ochlazuje jak povrch, na kterém je nanesena, tak i celou planetu, zní jako sci-fi. Výzkumníci z Purdueovy univerzity však říkají, že takovou mají, a že je dokonce konečně dost tenká na to, aby se jí dalo nalakovat auto.

Foto: Jared Pike, Purdueova univerzita , Profimedia.cz

Siou-lin Žuan se vzorkem své nejbělejší barvy na světě v původní verzi.

Článek

Je možné, aby byla barva tak bílá, že bude sama ochlazovat povrch, na němž je nanesena? Purdueova univerzita v americké Indianě tvrdí, že ano - a že je konečně dost tenká na to, aby se dala rozumně použít na autech či letadlech.

Výzkumníci s ní získali zápis do Guinnessovy knihy rekordů jako nejbělejší barvu na světě. Odráží podle nich 98,1 % slunečního záření a zároveň vydává teplo v infračerveném spektru.

Jak vypadá nejčernější auto na světě? Naživo je to až nepříjemný zážitek

Autosalon Frankfurt

Vyzařuje více tepla, než absorbuje, což znamená, že povrch touto barvou natřený je ochlazován na teplotu nižší, než je okolí. Zní to trochu jako perpetuum mobile, ovšem barva v původním složení dokázala ochladit povrch o 4,5 °C oproti okolí, nikoliv donekonečna.

Dosud však barva, aby byla efektivní, musela být nanesena na povrch v poměrně tlusté vrstvě - 0,4 milimetru. Využívala nanočástice síranu barnatého.

„Kontaktoval mě kdekdo od výrobců vesmírné techniky přes architekty po firmy vyrábějící oblečení a boty. Ptali se většinou na dvě věci - kde to lze koupit a jestli to jde ztenčit,“ říká Siou-lin Žuan, profesor na Purdueově univerzitě a autor barvy.

Nyní jeho tým přichází s tím, že nově stačí vrstva o síle 0,15 mm, což už barvu činí použitelnou na auta či letadla. Dosáhli toho změnou ve struktuře barvy, k níž nově používají nitrid boritý o šestiúhelníkové struktuře. Úspora hmotnosti je osmdesátiprocentní a vlastnosti barvy jsou podobné té původní.

Svět má nové auto s rekordním zrychlením. Čtyři chlapi ho uzvednou

AutoMoto

„Nyní má barva potenciál ochlazovat vnějšky letadel, aut nebo vlaků. Letadlo čekající na ploše by nemuselo mít zapnutou klimatizaci na tak silný výkon, aby ochladilo interiér, což ušetří spoustu energie,“ říká George Chiu, profesor mechanického inženýrství na Purdueově univerzitě a expert na poli inkoustového tisku.

„Použití této barvy pomůže ochladit povrchy a významně sníží nutnost klimatizování. To nejen ušetří peníze, ale také sníží spotřebu energie, což zase sníží emise skleníkových plynů. A na rozdíl od ostatních metod chlazení tato barva vyzařuje teplo do vesmíru, což také přímo ochlazuje planetu,“ nešetří superlativy Žuan.

Barva ovšem nebude v katalozích automobilek k mání zítra. „Pořád před námi jsou nějaké překážky, ale děláme pokroky,“ říká Žuan na téma komercializace svého vynálezu.

Související témata:
Autolaky

Výběr článků

Načítám