Článek
V den zavedení nových cel čínské ministerstvo obchodu doporučilo domácím automobilkám pozastavit investiční plány v zemích, které podpořily dodatečná cla na elektromobily vyrobené v Číně. Ta vstoupila v platnost před několika dny, protože se EU s Čínou nedohodly na alternativním řešení. Nově zavedená cla dosahují až 35,3 % navíc ke standardnímu 10% clu.
Sazby se liší podle toho, jak jednotlivé společnosti spolupracovaly s evropskými úřady. Například SAIC, mateřská společnost značky MG, čelí nejvyššímu nárůstu o 35,3 %. Na vozy značky BYD platí clo ve výši 17 %, zatímco u Geely to je 18,8 %.
Podle agentury Reuters automobilky dostaly doporučení, aby investovaly pouze v zemích, které s tarify nesouhlasily, a měly být opatrné při investicích v těch, které se zdržely hlasování. Deset členských států EU, včetně Francie, Polska a Itálie, podpořilo zavedení daní, zatímco dalších 12 se zdrželo hlasování a pět se proti nim postavilo, včetně Německa, které je třetí největší ekonomikou světa a významným hráčem v automobilovém průmyslu.
Tlak ministerstva na pozastavení investic by mohl být negativní zprávou pro Itálii a Francii, které se snažily přilákat čínské automobilky, ale hlasovaly pro zvýšení cel. SAIC plánuje do konce roku otevření centra pro díly ve Francii a Itálie jednala s několika značkami, jako jsou Chery a Dongfeng, o přilákání investic.
Značka BYD oznámila ještě předtím, než se začalo o clech spekulovat, plány na vybudování továrny v Maďarsku. Maďarsko hlasovalo proti těmto dovozním daním. Existují také spekulace o tom, že BYD zvažuje přesun své evropské centrály z Nizozemska do Maďarska.