Hlavní obsah

Automobilkám chybí čipy. Škoda, Volkswagen a další omezují výrobu

Aktualizováno

Automobilky po celém světě trápí nedostatek elektronických součástek, dotýká se to i českého či německého automobilového průmyslu. Koncern Volkswagen kvůli nedostatku čipů omezí v únoru provoz ve třech svých německých závodech, včetně toho hlavního ve Wolfsburgu. Automobilka o tom ve středu informovala v prohlášení. Podobné problémy má i Škoda ve svých tuzemských závodech.

Foto: Fabrizio Bensch, Reuters

Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu

Článek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto kvůli přetrvávajícímu nedostatku některých dílů zastavila výrobu v několika provozech a směnách. Bez chybějících dílů nelze dokončit výrobu vozů.

Zaměstnanci dostávají za zrušené směny 85 procent průměrné mzdy (kam se započítávají i bonusy), tedy více než činí denní mzda, uvedl týdeník Škodovácký odborář.

Automobilce chybějí například čipy, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech. Nedostatek čipů způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky. „S ohledem na složitost situace a aktuální vývoj budeme případné překážky řešit v ucelených týdenních blocích,” řekl odborový předák Jaroslav Povšík.

Překážky se týkají zejména výroby Octavií a souvisejících provozů. I na lince Fabií se ale začaly objevovat nedokončené vozy, kterým chyběly radary. Škoda plánuje podle týdeníku odstávky i na únor. V tomto týdnu byla odstávka například v lakovně B v Mladé Boleslavi, na montáži a svařovně MB I nebo ve svařovně v Kvasinách. Odstávka se týkala vždy jen některých směn.

Problémy má i Volkswagen a další

Koncern Volkswagen uvedl, že v únoru vedle provozu v dolnosaském Wolfsburgu zkrátí preventivně pracovní dobu v závodech v Kasselu a Brunswicku. Provoz v závodě ve městě Emden nebude omezen, uvedla automobilka. „Znamená to, že s ohledem na dodávky se v následujících týdnech může upravovat výroba vozů a součástek,” stojí v prohlášení.

Agentura Reuters připomíná, že nedostatek elektronických součástek se dostal až na diplomatickou úroveň. Německý ministr hospodářství Peter Altmaier v této věci požádal o pomoc Tchaj-wan. Světový lídr v odvětví polovodičů přislíbil v produkci čipů upřednostnit výrobce aut. Provoz ve třech továrnách upravuje i Daimler, výrobce vozů Mercedes-Benz.

Automobilkám chybí čipy, tchajwanští výrobci jim dají přednost

AutoMoto

„Výrobci čipů jsou ochotni vyhovět žádosti vlády a pokusí se zaměřit co nejvíce na automobilové čipy, aby podpořili produkci ve Spojených státech, Evropě a Japonsku,” reagovala dříve na podnět svého německého protějšku tchajwanská ministryně hospodářství Wang Mej-chua.

Problémy s dodávkami čipů se dotkly automobilek Volkswagen, Ford, Subaru, Toyota, Nissan, Fiat Chrysler a dalších. Volkswagen během víkendu jednal s hlavními dodavateli ohledně nároku na náhradu škod kvůli nedostatku klíčové součástky.

Společnost Daimler ve středu odmítla tvrzení, že za nedostatek mohou automobilky. Tím se tlak na dodavatele čipů zvýšil. „Již ve druhé polovině roku 2020 jsme zaznamenali jasné oživení poptávky po vozech Mercedes-Benz, což jsme ihned zohlednili v harmonogramu dodávek,” uvedl Daimler, který s omezením provozu počítá v závodech v Brémách a Rastattu. Od 20. do 30. ledna stojí závod v maďarském městě Kecskemét.

Škodě docházejí čipy, přesouvá do Česka výrobu karoqů

Ekonomika

Polovodičové moduly jsou srdcem elektronických systémů a mikročipů. Koronavirová pandemie nejprve poptávku po nich ze strany automobilek snížila, vedla ale k větší potřebě čipů u výrobců zábavní elektroniky a lékařských technologií. Výroba aut se ovšem zvedla dříve, než se čekalo, a výrobci čipů nedokázali drahou produkci dostatečně rychle upravit a rozšířit.

Výběr článků

Načítám