Článek
Nový Jeep Wrangler se čtyřdveřovou karoserií se převrátil v nárazovém testu amerického IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, Pojišťovací institut pro silniční bezpečnost) tzv. small overlap, tedy náraz do překážky levou čtvrtinou přídě.
Jde o první auto v historii téhle zkoušky, které se převrátilo, a právě kvůli tomu získalo podprůměrné hodnocení „Marginal” tedy „Na hraně” - třetí ze škály čtyř možných výsledků (Good, Acceptable, Marginal a Poor, tedy: Dobrý, Přijatelný, Na hraně a Špatný).
„Wrangler si vedl dobře, kdybychom hodnotili zkoušku 'small overlap' běžnou metrikou. Pevnost prostoru řidiče byla dobrá a pohyb figuríny správně řízený. Částečné převrácení nicméně představuje další riziko zranění. (...) Převrácení vozidla na bok není přijatelným výsledkem v čelní srážce,” píše IIHS na svém webu.
Koncern FCA po testu samozřejmě vznesl námitky, že v jejich vlastním testu se vůz nepřevrátil. IIHS tedy změnil způsob tažení auta v nárazové zkoušce, FCA tento nový způsob odsouhlasil - a Wrangler se i při opakovaném testu převrátil stejně.
Nicméně, ani přes převrácení vůz nezískal nejhorší možné hodnocení a ve všech dalších oblastech kromě světlometů má hodnocení „Dobrý”, tedy nejlepší možné. Patří sem zejména náraz větší částí přídě, boční náraz, pevnost střechy a pasivní bezpečnost v sedačkách a opěrkách hlavy. Nejlepší možné hodnocení získal Wrangler i za funkci systému předcházení srážkám.
Ruský grafik navrhl Škodu Enyaq bez maskování. Víme, v čem se mýlí
Odezva koncernu FCA byla zčásti očekávatelná: „Vyrobili jsme více než půl milionu těchto vozidel. (...) Nemáme zprávy o žádném incidentu, který by koreloval s výsledkem testu IIHS,” uvedla firma v prohlášení. Zároveň nicméně podle webu Jalopnik oznámila, že na Wrangleru provede nějaké změny; jaké, neupřesnila. IIHS reagovalo, že po změnách vůz otestuje znovu.
Pro srovnání, podívejte se na stejný test Wrangleru modelového roku předchozí generace.