Článek
Agresivní chování za volantem může mít podle policie, Besipu a České asociace pojišťoven (ČAP), která s novou informační kampaní pod názvem „Agresivita zabíjí“ přichází, tragické následky. A dodává, že sedm z deseti řidičů se občas nechá vyprovokovat k agresivní jízdě.
Spouštěčem agresivity je podle organizace mnohdy chování jiných účastníků silničního provozu. Nejsou to jen skutečně nebezpečné praktiky, jako je myškování nebo vybržďování. Více než třetina tázaných přiznává, že je „do varu“ přivede i pouhá pomalá jízda jiných řidičů.
Vybržďovač potkal na americké dálnici blokovače
Z průzkumu, který pro ČAP provedla agentura STEM/MARK, mimo jiné vyplývá, že 88 % lidí je přesvědčeno o vzrůstající agresivitě řidičů, ale za agresivního řidiče se přitom považuje jen 5 % z nich. Chybí však rozlišení mezi agresivitou řidičů motorových a nemotorových vozidel, např. jízdních kol.
Při jízdě někdy překračuje dovolenou rychlost 78 % šoférů, ovšem tisková zpráva už neuvádí, kde tak dělají – zda na prázdné dálnici či ve tři čtvrtě na osm před školou. Třiašedesát procent řidičů nedodržuje bezpečnou vzdálenost, téměř každý desátý řidič už někdy záměrně vybržďoval vozidlo za sebou, na „myšku“ reagují dvě třetiny řidičů agresivně, na „lepení se“ na jiné auto to je každý třetí řidič.
Za nejnebezpečnější chování považují dotazovaní záměrné nedávání přednosti v jízdě, následuje vybržďování a záměrné zpomalování provozu a na třetím místě je předjíždění či objíždění na poslední chvíli.
Vyzkoušeli jsme školu smyku. Za volantem jsou klíčové dvě věci
„Někteří řidiči mají falešnou představu, že musí vychovávat nebo trestat ostatní řidiče za jejich chování. Přitom jedna negativní akce většinou vyvolá další reakci. Agresivní konflikty dostávají do nebezpečí jak ty nejbližší, se kterými cestuji, tak i ostatní účastníky silničního provozu. Nejlepší obranou je defenzivní jízda,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy.
„Pokud jde o nejzávažnější projevy agrese na silnicích, jako je lepení se na vozidlo před sebou, vybržďování, vysoká rychlost v místech, kde se pohybují chodci a cyklisté, či nebezpečné předjíždění, je třeba jasně trestat a přitvrdit postihy za takový způsob jízdy,“ dodává. Kampaň nicméně nemá za cíl se zaměřovat jen na pravidla silničního provozu, ale i na vzájemnou ohleduplnost na silnicích a „chladnou hlavu“.
Jak moc pomáhá ABS? Zkusili jsme kurz bezpečné jízdy v autě bez něj
Podle Jiřího Zlého, ředitele Dopravní policie ČR, je agrese na silnicích velmi obecný pojem. Jako jeden z příkladů zmiňuje riskantní předjíždění. Nemusí se ale rovnou potkat dva agresoři, aby vznikl problém: „Na počátku sledu událostí s tragickým koncem však nemusí být jen velký vztek, ale i zdánlivě nevinné rozzlobené gestikulování nebo netrpělivé troubení,“ uvádí.
Statistiky za posledních deset let uvádí 5535 nehod zaviněných agresivní a bezohlednou jízdou. Z celkového počtu 910 408 nehod za roky 2010–2019 je to naprosto marginální počet, ovšem agresivní chování podle kampaně stojí za řadou nehod i nepřímo, např. ve formě jízdy nepřiměřeně vysokou rychlostí či nedání přednosti automobilům, když má řidič takovou povinnost, či chodcům na přechodu.
Web agresivitazabiji.cz, který byl v souvislosti s kampaní spuštěn, nabízí také možnost se otestovat, zda jste agresivní či bezpečný řidič. Test jsme zkoušeli a otázky i výsledky budí dojem, že je třeba ho brát s rezervou. V řadě otázek chybí dostatek informací o situaci, aby se respondent mohl správně rozhodnout, jinde zase test nenabídne jiné odpovědi než v extrémech.