Článek
NCAP je zkratka pro New Car Assessment Programme, což znamená, že státy jednotlivých kontinentů se snaží sjednotit předpisy zkoušek bezpečnosti. Jenže to bohužel neplatí globálně. V Evropě se setkáte nejčastěji s názvem Euro NCAP, Spojené státy mají US NCAP, Austrálie má také své vlastní, stejně tak i Japonsko či Korea (všechny se ale více blíží evropským předpisům).
Hodnocení je stejné
Systém hodnocení mají všechny zkušební ústavy stejný. Výsledem každého testu jsou takzvané hvězdičky, mající rozmezí od jedné do pěti. Nejvyšší počet hvězdiček udává nejbezpečnější vůz. Známkování se ale nedává pouze jediné. Je několik druhů testů, jenž získají své hvězdičky. Testy zahrnují čelní náraz automobilu do bariéry, boční náraz do sloupu, hodnocení nebezpečnosti při srážce s chodcem, zabezpečení dětí v autosedačkách a přetočení vozu přes střechu.
Kde jsou rozdíly?
I když se snaží všechny zkušební ústavy po celém světě vypadat velmi podobně, jejich nárazové testy probíhají rozdílně.
V USA se provádí ty zkoušky, které jsou důležité pro tamní druh vozidel a převažující typ silnic. Čelní náraz je na klasický způsob, tedy zpříma do betonové bariéry při rychlosti 40 mph (64 km/h). Při bočním střetu stojí vůz a do oblasti středního B sloupku naráží pojezdový deformační člen o hmotnosti 920 kg (30 mph, 50 km/h). Ten má tvar vertikální roury, podobá se tedy sloupu veřejného osvětlení. Při srážce s chodcem se hodnotí pouze zranění hlavy (25 mph, 40 km/h). Jen u některých vozů se zkouší bezpečnost při převrácení (roll over test). Zde sklopná plošina vymrští vůz bokem tak, aby se převrátil přes střechu s určenou kinetickou energií. Pod drobnohledem je deformace střechy. Nejvíce test využívají u kabriolety a terénní vozy.
Evropské testy bočního nárazu mají stejný průběh. Rozdílné jsou však všechny ostatní zkoušky. Čelní náraz probíhá s přesazením automobilu s deformovatelnou bariérou o jednu třetinu. V praxi to tedy znamená, že vůz narazí do bariéry dvěmi třetinami své čelní plochy a třetina zůstává "volná". Při srážce s chodcem se hodnotí celá figurína dopadající na kapotu. Zkouška převrácení vozu se neprovádí.
Není hvězda jako hvězda
Rozdílné přístupy obou zkušebních ústavů se promítají i do hodnocení. Jako příklad vezměme Chevrolet Spark (tento text není o bezpečnosti tohoto automobilu, ale bere jej pouze jako ukázku!). V USA získal vůz za ochranu posádky čtyři hvězdičky, zatímco v Evropě pouze tři. Evropští komisaři označili boční náraz jako neakceptovatelně rizikový. Metodika postnárazového měření je zde totiž jiná. Pokud US NCAP říká, že je zde 6 - 10 % šance na vážné zranění, pokládá to za stále dobrý výsledek. To Euro NCAP tuto hodnotu bere jako příliš velký risk.
Dávejte si pozor
Když si budete kupovat automobil, zajímejte se, jak dopadl vůz při nárazovém testu. Žádejte hodnocení se značkou Euro NCAP a nic jiného. Testy si totiž dělají i sami výrobci, ale jejich výsledky nejsou směrodatné.
Také pozor na dobu zveřejnění výsledku. Během let se crash testy měnily. Poslední velká úprava čekala proceduru na začátku roku 2004, kdy evropské země podepsaly změnu hodnocení. Původní čtyři hvězdičky byly z důvodů lepšího rozdělení "rozmnoženy" na pět. Kdo se chce přesvědčit o bezpečnosti svého automobilu, ať navštíví stránky zkušebního ústavu v Evropě, vyznavači amerických vozů mohou navštívit US NCAP.