Článek
My jsme navigaci nezkoušeli na vodě, kde dokáže spolupracovat i se sonarem, ale na silnicích a i pro pěší turistiku. Garmin 60 CSX se ukázal jako dobrý společník, který však má své mouchy.
Ovládání
Navigace má tvar klasické vysílačky, kde však je anténa zakrytá speciálním plastovým pouzdrem. Celá konstrukce je zhotovena tak, aby přístroj vydržel co největší namáhání, a to dokonce i ponoření pod vodu (hloubka 1 m po dobu 30 min). Tlačítka jsou gumová, ale dobře se mačkají a mají příjemné finální docvaknutí.
Kompletní funkce jsou k nalezení osmi tlačítky a čtyřsměrným ovladačem. Bohužel jejich ovládnutí si vyžaduje dost cviku i přečtení návodu. Několikeré zmáčknutí jednoho tlačítka totiž neznamená, že zde existuje tlačítko jiné, které by vás vrátilo zpět, ale občas je zapotřebí nelogická kombinace jiných tlačítek.
Displej je výborně čitelný, pokud se na něj nebudete dívat na slunci, nebo pod modrou oblohou. Jinak se blýská a nelze na něm vidět vůbec nic.
Velkou výtku máme i k hledání satelitů. Ačkoli Garmin označuje tento přístroj jako svůj nejcitlivější, nám se jej v paneláku nepodařilo rozchodit a teprve několikaminutové ležení na parapetu okna dosáhlo dostatečně silného signálu.
Možnosti
Kdo si chce vyhrát, ten ať si tento model koupí. Umí snad všechno. Výškový počítač může zobrazit stávající výšku, vertikální rychlost sestupu/výstupu, minimální nebo maximální výšku, celkový výstup a sestup, průměrnou a maximální vertikální rychlost sestupu/výstupu.
Navigace má i body a naplánované trasy: 500 bodů s ikonou, názvem a popisem, 50 naplánovaných tras, každá může mít až 250 lomových bodů. Lze zapnou záznam trasy, pro námořníky jsou funkce jako signalizace utržení kotvy, až 10 varovných bodů, odchylka od kurzu, přiblížení do cíle, hluboká/mělká voda (při propojení se sonarem).
Praktické zkušenosti
Nám se však občas jevil jako až možná trochu moc přetechnizovaný. Ovládnutí už základních funkcí bylo občas slušným oříškem, skrz který jsme se během testu postupně oloupali. Jenže náš hlavní zájem byl ve využití v automobilu, takže jsme jej podrobili zkoušce hledání cíle. Cesta do Kadaně byla pro přístroj občas neřešitelný problém, protože při psaní jména města jej prostě nevyhledalo. Pak ale stačilo najít město na mapě a hned si uvědomilo, že nějaká Kadaň je. Ovšem cesta z tohoto města do Podbořan by se podle navigace dost prodražila. Maximální stupeň mapy popisu silnic I. třídy je dost málo. Místo 20 km tak Garmin navrhoval trasu asi čtyřikrát delší.
Tak jsme si řekli, že vyzkoušíme přístroj tam, kde je opravdu silný v kramflecích - v přírodě. Jenže zpočátku, než jsme přístroj ovládli, tvrdohlavě ukazovala cestu k cíli pouze po přímé trase (tudíž přes hustý les a nejvyšší kopec), ale nikdy využila cesty. Nakonec se navigace umoudřila a poslala nás cestou kolem potoka a rybníka.
Závěr
Navigace Garmin GPSMAP 60 CSX je technicky naprosto "nabušená" hračka, která ovšem přes svoje mohutné funkce občas ztratí hlavu. Za cenu 17 900 Kč ale člověk dostane přístroj, který může používat kdekoli a není omezený jen na automobil.