Hlavní obsah

Navigace I: historie a funkce

Novinky, Článek byl připraven ve spolurpáci s www.gps-navigace-mapy.cz

Pro několik příštích měsíců jsme připravili seriál o navigacích, novinkách na trhu a testech navigačních přístrojů. V prvním díle však nejprve odhalíme jak vše funguje, kde můžeme najít počátky navigací a jak to s nimi bude vypadat v budoucnu.

Článek

Navigace jsou pomocníci, bez kterých už bychom si dnes neuměli představit život. Jejich výsledky vidíme každý den, aniž bychom si uvědomovali, že jsou to právě ony, které nám tolik pomáhají. Zkratka GPS je dnes zaklínadlem pro mnoho odvětví, nejen automobilismus.

První krůčky v armádě

Vůbec první použití bylo samozřejmě určeno pro armádu. Se systémy pozemní radiové navigace začali Američané experimentovat  ve  čtyřicátých letech. Na  myšlenku satelitní komunikace je dovedl sovětský Sputnik vypuštěný v roce 1957. O tři roky později začaly první experimenty se satelitní navigací a systém GPS (Global Positionig Systém) byl pro armádu spuštěn v únoru roku 1978. Ovšem tento systém byl vojenským tajemstvím prvního stupně, takže do roku 1983 o něm věděl jen málokdo. Následně začal pronikat i do civilní sféry, tehdy ale ještě se záměrnou výpočetní chybou, aby nebylo možno systém zneužít. Tyto doby jsou však již daleko a za ta léta se z GPS stal extrémně přesný systém.

Jednoduché funkce

Systém GPS tvoří konstelace 24 satelitů umístěných na oběžných drahách Země. Přijímače umístěné na Zemi dokáží zachytit signály vysílané satelity a následně pomocí velmi jednoduchých vzájemných trigonometrických propočtů určit polohu uživatele s přesností 2 až 10 metrů (zaleží na typu přijímače). Přesnost navigace závisí na výbavě přístroje a na počtu satelitů, které na obloze zachytí. Minimum pro přesnou navigaci je spojení se třemi družicemi. Každá další navigaci zpřesňuje. Systém satelitů je neustále modernizován a roste i jejich počet, čímž vzrůstá přesnost navigace. Technicky je možné dosáhnout přesnosti lokalizace až na 1 cm. Přestože je systém GPS spravován Ministerstvem obrany Spojených států a roční náklady na jeho provoz dosahují 400 miliónů dolarů, jeho využití je zpřístupněno zdarma veřejnosti kdekoli na světě.

Náhrada v Evropě je již na světě, ale systém Galileo, jak byl zdejší systém pojmenován, ještě není ve stoprocentním provozu, když na oběžnou dráhu musí být vyneseno ještě dostatečné množství satelitů, které by zaručily přesnost. V poslední době navíc byl projekt Galileo pro nedostatek peněz dočasně ukončen, doufejme však, že ne na stálo.

Kam s ním

Navigace využívající GPS navigaci jsou nyní už téměř standardem. Díky informacím uloženým v paměti přístroje (vnitřní paměť či přenosné médium) je možné mít mapu daného území s kompletní sítí silnic, dálnic a s důležitými objekty. Tuto mapu někdo však musí vytvořit a stále aktualizovat, což je v současné době v Česku asi ten největší problém.

:. Navigace dnes fungují na pricipu vkládaných CD, DVD, informací umístěných na harddisku či nově i na flasdicích. Mapa České republiky už také existuje, i když jsme na ní čekali opravdu dlouho. (Foto: NOVINKY/Jan Čech. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

Aby se firmám vyplatil vývoj map, musí být zaručen jejich prodej v dostatečném množství, což není na našem trhu možné. Na vývoji tak spolupracují nadnárodní podniky s lokálními kartografickými institucemi a vytváří ucelené soubory map střední a východní Evropy, západní Evropy...

GPS navigace se začíná rozmáhat stále více a s tím se rozšiřuje i nabídka přístrojů, které využívají GPS signálu. Nejdříve to byly numerické ruční poziční stroje, námořní a letecké systémy. Pak tyto navigace získaly automobily, které využívaly k navigaci řidičů jednoduché ikonové navigace. Následovaly složitější grafické modely, systémy s dynamickou proměnnou, které mohly reagovat i na dopravní situaci, navigace se přestěhovala i do ruksaků turistů a dnes je možné najít i fotoaparát s GPS modulem. Ten dokáže ke každé pořízené fotografii zapsat do souboru i přesnou pozici, kde byl snímek vytvořen a následně podle této pozice ukázat na mapě toto místo.

Výběr necháme na vás

Jelikož je použití velmi různorodé, my se budeme zabývat jen těmi, které můžete využít v automobilu. V dalších dílech otestujeme klasické navigace z dílen VW, přenosné navigace TomTom, Blaupunkt, Garmin a mnoho dalších. Systémy budou zabudovány přímo ve vozidlech, nabídnou nám je mobilní telefony, kapesní PDA, zvláštní krabičky i tvary ve formě vysílaček. Zjistíme, pro koho je model nejlépe určen, pokusíme se zjistit přednosti i nedostatky a pomůžeme tím i v základní orientaci v jednotlivých systémech na trhu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám