Článek
Představení novinky českým novinářům se odehrálo v Dětenicích u Mladé Boleslavi. Ve vesničce, která se pyšní malebným zámkem a pivovarem se středověkou krčmou s dobovou obsluhou. Právě před krčmou byly k získání prvních jízdních dojmů novinářů připraveny tři vozy v provedení pětidvéřového hatchbacku. Jaké byly?
Prakticky všichni novináři se shodli na kvalitním podvozku, který vozu propůjčuje dobrou stabilitu. Pochvalných slov se dočkaly i pohodlné sedačky. Pravda, na zadních se v případě vyšší postavy řidiče místem rozhodně neplýtvalo. Kritiku z mé strany si vysloužilo až příliš schované ovládání sklopení sedaček. Při krátkém svezení jsem osobně měl možnost vyzkoušet šestnáctiventilový benzínový agregát 1,4 l, který disponuje výkonem 65 kW.
Motor | výkon kW/ot.min. | max.toč.moment Nm/ot.min | spotřeba l/100 km/hod |
1,4i 16V | 65/5250 | 133/3250 | 6,4 |
1,6i 16V | 80/5800 | 147/4000 | 7,1 |
2,0i 16V | 100/6000 | 190/4100 | 7,8 |
2,0i 16V | 130/6000 | 200/4000 | 8,4 |
1,6 HDi | 66/4000 | 215/1750 | 4,7 |
1,6 HDi | 80/4000 | 240/1750 | 4,7 |
2,0 HDi | 100/4000 | 320/2000 | 5,4 |
Při obsazení vozu třemi lidmi byl motor snaživý. Odpružení vozu bylo měkčí, zkrátka v naprostém souladu s posláním vozu. V coupé Citroën slibuje podvozek s tvrdším sportovnějším odpružením. Dalším bodem, který novináři vyzdvihli, byl design vozu. Zejména odlišení obou modelů v zadních partiích je velmi výrazné a dodává vozům osobitý výraz.
Z motorů si jde vybrat
Na českém trhu bude Citroën C4 v prodeji od 22. listopadu v obou provedeních s nabídkou čtyř zážehových a tří vznětových pohonných jednotek. Výkonové rozmezí nabízených zážehových motorů je od 65 kW v případě agregátu 1,4i 16V, přes 80 kW u 1,6i 16V, 100 kW u 2,0i 16V a až po nejvýkonnější 130 kW motor 2,0i 16 V. Pro příznivce dieselů jsou připraveny agregáty 1,6 HDi 16V s výkonem 66 a 80 kW a 2,0 HDi 16V s výkonem 100 kW.
Pětidvéřový hatchback bude dodáván ve třech stupních výbavy X, SX a SX Pack. Coupé pak ve výbavách X, VTR a VTS. Nejlevnější hatchback C4 X s benzínovou čtrnáctistovkou stojí 410 tisíc korun, nejdražší SX Pack má dieselový dvoulitr a zákazník za ni zaplatí 610 tisíc. Coupé C4 X se zážehovou čtrnáctistovkou bude ještě levnější, prodávat se bude za 395 tisíc korun. Provedení VTS s beznínovým stotřicetikilowatovým dvoulitrem stojí 655 tisíc.
Bezpečnost především
Za uvedenou cenu nabízí céčtyřky bohatou základní výbavu. Všechny verze mají v základu elektronické asistenty ABS, EBD a EBA. Stabilizační asistent ESP je v základu pouze u coupé VTR s motorem 1,6 HDi o výkonu 80 kW a pro všechny VTS, v případě hatchbacku ve výbavách SX a SX Pack s motory 1,6 HDi o výkonu 80 kW, 2,0 HDi a 2,0i s výkonem 100 kW.
Další technické údaje | |
Zavěšení kol | |
vpředu | modifikovaný McPherson se spodními trojúhelnikovými rameny, nezávislé zavěšení |
vzadu | nezávislé zavěšení s vlečenými rameny se zkrutným stabilizátorem |
Brzdy | kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Podtlakový brzdový posilovač |
Objem zavazadelníku | 314 l, po sklopení zadních sedadel až 1083. |
V základu jsou čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce a okenní vpředu a vzadu. Za boční a okenní airbagy se připlácí 15 tisíc pouze u verze X. Pětice tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, dva úchyty ISOFIX či nastavitelné opěrky hlavy na všech sedadlech.
Všechny verze mají v základní výbavě variabilní posilovač řízení, tempomat s omezovačem rychlosti a palubní počítač. Přední parkovací asistent je ve výbavě VTS. Za 26 tisíc korun jím lze vybavit i verze VTS a SX a za 10 tisíc verzi SX Pack.
Natáčecí světlomety v základu VTS
Bixenonové samonatáčecí světlomety, které Citroën v obnovené premiéře představil v nové Cpětce, jsou v základu pouze nejdražšího provedení C4 coupé VTS. Za 35 tisíc korun je lze pořídit i pro hatchback SX Pack. Efektním doplňkem je i panoramatické střešní okno za 27 500 korun.
Další technickou novinkou představenou v modelu C5 je systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu AFIL. Za příplatek 16 tisíc korun bude nabízen pro verzi VTS, která má v základu i detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách.
Volant s pevným středem
Atraktivní zajímavostí je i volant s pevným středem, kdy se při zatáčení otáčí pouze jeho věnec. Ve středu volantu jsou pak umístěné ovládací prvky základních funkcí vozu. Díky tomuto řešení mohli designéři Citroënu odlehčit palubní desce, která se u některých automobilů díky přemíře tlačítek stává nepřehlednou.
.: Interiér Citroënu C4 okouzlí řešením pracoviště řidiče a volantem s pevným středem. Foto NOVINKY/Andrej Poliak
Čím však Citroën velmi překvapil je řešení pracoviště řidiče. Jeho klasické pojetí s ukazateli rychlosti, otáčkoměrem a dalšími přísroji bylo zcela přepracováno. Na středu volantu tak zůstal jen digitální ukazatel otáčkoměru, zatímco ostatní prvky byly přesunuty do kapličky ve střední části palubní desky u čelního skla.
Multifunkční transparentní displej mění intezitu zobrazení v závislosti na okolních světelných podmínkách. Dobrá čitelnost údajů je zajištěna i při ostrém slunečním světle. Na displeji mohou být zobrazovány kromě základních údajů o rychlosti, teplotě chladící kapaliny, údajů palubního počítače i další funkce včetně ovládání klimatizace a případného navigačního systému NaviDrive.
Zábava na palubě
Již zmíněný systém NaviDrive s sobě skrývá navigační systém GPS, duální GSM telefon s handsfree sadou a audiosystém s měničem na 5 CD. Klalitní hi-fi sestavu pro C4 vyvinula firma JBL. Audiosystém tvoří deset reproduktorů, které jsou propojeny s basovým reproduktorem v zavazadelníku.