Hlavní obsah

Našel se unikátní prototyp prodlouženého golfu, měl sloužit jedinému účelu

Volkswagen Golf je auto známé snad na celém světě. Stejně tak existuje spousta aut s rozvorem náprav prodlouženým tak, aby pasažéři vzadu měli více místa. V 70. letech vznikla kombinace těchto dvou fenoménů, a to ve snaze vytvořit ideální vůz pro taxislužbu.

Foto: Volkswagen

Tenhle Golf je skutečně unikátní. (Ilustrační foto první generace)

Článek

Občas se v nějaké zapadlé garáži najde nějaké zajímavé auto či dvě. Jen zcela výjimečně to je však vůz, který existuje na světě jen v jediném kuse. A který je navíc neúspěšným pokusem vytvořit ideální taxík. Přesně takovým autem je tento Checker Volkswagen z roku 1976.

Pensylvánský fanoušek volkswagenů Jamie Orr dostal před několika měsíci tip, že nějaký neobvyklý Golf první generace - ve Státech nazývaný Rabbit, tedy Králík - stojí v garáži v Michiganu. Koupil ho, vytáhl, zčásti umyl - a na sraze fanoušků VW v New Jersey prezentuje celému světu prostřednictvím videa, zveřejněného v tomto týdnu.

Jeho příběh se začal psát, když americká divize Volkswagenu poslala standardní Golf firmě Checker. To je michiganská automobilka, která po celých Státech proslula čtyřdveřovým taxíkem s obrovským prostorem u nohou.

Foto: Profimedia.cz

Klasický americký taxík značky Checker

V 70. letech byla konstrukce tohoto vozu už dvacet let stará a Checker přemýšlel, kam dál. Peníze na vývoj nového auta neměl, a tak se pustil do úprav modernějších aut jiných značek.

Jedním z prototypů, které postavil, byl právě tenhle prodloužený Rabbit. Rozvor náprav je delší o 53 cm, což celkem včetně výztuh přidalo vozu 136 kg váhy. Výsledkem kromě až obscénního množství místa na zadních sedačkách jsou taky komicky dlouhé zadní dveře.

Kromě toho tu je řada dalších zajímavých detailů. Všimněte si ve videu třeba topení pod pravou přední sedačkou - je to jednotka z taxíků Checker a samozřejmě slouží k tomu, aby zákazníkům nebylo chladno.

K dalším detailům patří výplně dveří, které vyrobil Checker nově, i když vypadají jako originální z Volkswagenu. A dodatečně dodělané střešní okno je taky to stejné, které bylo používáno v taxících Checker. Všechno Jamiemu potvrdil prezident klubu majitelů aut značky Checker.

Kromě toho má vůz i přípravu pro dvě dodatečné nouzové sedačky, které byly v některých taxících své doby - aby vzadu bylo možno nouzově převézt o dva lidi více. Sedačky samotné nemá, ale příprava Jamiemu stačí, aby sedačky sehnal a do vozu dodal.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Two cars, both made to be Taxis in the same Checker Motors factory in Kalamazoo, Michigan. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ The blue car is owned by Jim, who is the president of the Checker Car Club of America, and a former factory worker at Checker. He has been pivotal in this car’s recent history, and was a amazing host in Kalamazoo, Michigan today. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Jim is the one that has worked tirelessly researching and pounding the pavements talking to former colleagues and other employees of the Checker company about the Rabbit. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ He has more than enough information for multiple magazine articles, of which he is working on one for a US-based publication, and I will write one for Performance Volkswagen magazine in Europe. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Riding around in his late model Checker, which was originally built as a taxi version, it was easy to feel the vision of the Checker Rabbit with the legroom and airyness inside. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ He was able to confirm that the landau top, the interior panels, the jumpseat mounts, and lots more details, were are directly from the production inside the Checker production in Kalamazoo. The car was born in Wolfsburg, and reborn in Kalamazoo shortly afterwards. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 42 years later it’s coming home to Pennsylvania with me, and forgive me if this sounds contrived or silly, but I’m proud to be a small part of its history and to share it. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #œ #checkerrabbit #checkervwtaxi #rabbittaxi #kalamazoo #vwrabbit

Příspěvek sdílený Jamie Orr (@xjamiexoe), Čec 18, 2019 v 2:47 PDT

Vznikl jen jeden prototyp, který byl testován a údajně občas v Michiganu používán vedením Checkeru, ale to bylo všechno. Když při testech naložili dozadu 230 kilogramů, aby simulovali váhu dvou lidí a nějakých zavazadel, zjistili, že malý 1,5l čtyřválec prostě nemá na takovou práci dost výkonu.

Naštěstí tenhle prototyp nebyl sešrotován, nýbrž uskladněn, a po čtyřiceti letech se dostal zpátky na světlo světa. Nyní projde renovací, při které bude obnovena původní žlutá barva - mimo mnoha jiného.

„Je v podstatě nedocenitelný, ale zároveň je to rezivý Volkswagen Rabbit, takže je taky tak trochu bezcenný,” hodnotí svůj nový projekt Jamie, ale protože má tahle auta rád, má z něj opravdu radost.

Související témata:

Výběr článků

Načítám