Článek
Trochu hlubší kaluž na silnici není nic neobvyklého. Většina aut si s ní poradí bez problému. Ne tak Tesla Model 3 v následujícím videu - při průjezdu hlubší vodou se jí utrhl zadní nárazník.
Není to poprvé, kdy se něco takového stalo. První zmínky o tomto problému se objevily v srpnu 2018, tedy téměř před dvěma lety. Tehdy a v následujících měsících se o tomto tématu objevily i diskuze na fóru Tesla Motors Clubu.
Problém se týkal nových aut, některým se údajně nárazník utrhl rovnou na cestě z prodejny po převzetí nového auta. Černá tesla ve videu je vůz z března 2019 a má najeto asi 23 tisíc kilometrů.
„Jel jsem v dešti s přítelkyní a jejím otcem, zpomaloval jsem, abych odbočil doprava, a najednou jsme slyšeli hluk. Myslel jsem si, že do nás někdo zezadu narazil. Zastavil jsem, šel se podívat a celá záď auta byla utržená,“ popsal situaci Logan Derouanna, majitel černé tesly ve videu, webu InsideEVs, který o incidentu zpravuje.
Autopilot Tesly slibuje víc, než nabízí, žaluje neziskovka automobilku
Pochopitelně zavolal automobilku Tesla s tím, že chce odtah. Čekal na něj ale velmi dlouho, takže volal znovu.
„Řekli mi, že mi posílají odhad ceny opravy. Zeptal jsem se, zda může automobilka náklady uhradit, a pak mě přepojovali tam a zpátky. Jeden člověk mi řekl, že to, co se stalo, byla vůle boží,“ popisuje nevalný zážitek s call centrem.
Lost my rear bumper from heavy rain/water puddle, Tesla will not cover it under warranty. Hopefully they will fix the problem for all other model3 owners out there or maybe issue a recall. @elonmusk pic.twitter.com/JRTZaq0vmG
— rhenart (@rhenart) January 20, 2020
Podobnou zkušenost mají i někteří ostatní majitelé Modelů 3 - když nárazník ve vodě odletí, automobilka to nechce uznat jako problém, který by měla krýt záruka. Přestože není normální, aby se z nových či zánovních aut trhaly nárazníky při průjezdu louží.
A také přestože už před téměř dvěma lety se společnost tvářila, že se k tomu staví čelem: „Prověřujeme problém, abychom pochopili, co za ním stojí, a kontaktujeme zákazníky, abychom to vyřešili a zajistili, že budou spokojeni,“ stojí v prohlášení ze srpna 2018.
Kde je problém, dosud není jasné, anebo to aspoň není veřejně známo. Víme, že zadní nárazník je spojen s kusem zakrytování podvozku od zadní nápravy dozadu. Na již zmíněném fóru Tesla Motors Clubu, které je veřejně přístupné, se objevují zprávy o tom, že jeden ze tří šroubů, které mají kryt držet na místě právě u zadní nápravy, chybí nebo že jsou některé z výroby špatně dotažené.
Můžeme spekulovat o tom, že se zakrytování za jízdy uvolní - to není nenormální ani u jiných aut, každou chvíli člověk na silnici vidí auto, kterému vespod visí nějaký kryt - a dostane se do kontaktu s vodou. A při průjezdu vodou o určité hloubce určitou rychlostí může být vytvořený tlak takový, že se nárazník prostě utrhne.
Přesto, není to běžná věc a může to způsobit vážnou nehodu, zejména kdyby se nárazník utrhl celý a nezůstal viset na kabeláži couvacích senzorů. Podle webu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration - Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy), kde se dají i zpětně vyhledat svolávací akce na konkrétní auta, neexistuje na Model 3 v USA žádná svolávací akce, která by se týkala zadního nárazníku.
V případě Logana Derouanny musel být na pomoc přizván právník. Na e-mail od něj automobilka odpověděla, že je to známý problém a že opravu uhradí.