Článek
Americká automobilka Duesenberg v letech 1913-1937 stavěla luxusní a drahá auta, byla konkurencí například pro Rolls-Royce. Kvůli astronomické ceně jich pochopitelně mnoho nevzniklo, takže kousky dochované do dnešní doby jsou nesmírně ceněné. Model J, vyráběný od roku 1928, je s celkem 481 vyrobenými kusy na poměry této značky docela běžný.
Kousek, který vydala více než půlstoletí zamčená garáž, ale není jen tak ledajaký Model J. Je to roadster z roku 1931 s karoserií od karosárny Murphy a střechou, která se skládá pod kryt. Jmenuje se Disapperaring Top Convertible Coupe a vzniklo jich jen 25 kusů.
Tehdejší cena se mohla podle videa, sdíleného na youtubovém kanále Nobody's Show, pohybovat okolo 10-12 tisíc dolarů. Dnešní ekvivalent takové ceny je okolo půl milionu dolarů, tedy více než 11 milionů korun. Velmi malému počtu vyrobených kusů se tedy nelze divit, zejména když se prodávaly v době velké hospodářské krize 30. let minulého století.
Sbírka nalezených veteránů jde do aukce. Našli je ve stodole
V roce 1967 ho tehdejší majitel, otec současné majitelky, zaparkoval do garáže, zamkl vrata a od té doby se na auto jen prášilo. Až donedávna, kdy majitelka zavolala Douga Praye z oklahomské firmy Auburn Cord Duesenberg, která se zabývá historickými vozy těchto značek.
Pray prvně nevěřil tomu, že je řeč o pravém duesenbergu, ale když na nespecifikované místo přijel, o pravosti se přesvědčil. Auto našel kompletní a v překvapivě dobrém stavu - dalo se táhnout a mělo i funkční řízení. Dokonce i pneumatiky se daly nafouknout a udržely vzduch dost dlouho na to, aby se vůz dal naložit do přepravníku.
Vozu se pochopitelně dostane spousty péče, zprvu tak, aby jezdil ve svém současném vizuálním stavu. Později se ale dá očekávat renovace do prvotřídního přehlídkového stavu, neboť už tak, jak je, má hodnotu v řádu milionů dolarů.
Druhé video, které k tomuto autu vzniklo, přibližuje některé jeho speciální detaily. Kromě ornamentu na víčku chladiče stojí za zmínku také žebra mřížky, která jsou ovládaná termostatem. Je-li motor studený, jsou zavřená, když je třeba ho chladit, otevřou se, aby umožnila přístup k chladiči.
Pod hliníkovou kapotou - z tohoto materiálu je celá karoserie kromě blatníků a nášlapů, které jsou ocelové - je 6,9l řadový osmiválec, který produkuje 265 koní a vůz s ním dosahuje rychlosti až 142 km/h.
Ne všechno je na něm zcela originální, například interiér byl v 50. letech minulého století upraven a také blatníky mají dodatečně navařené boky. Neoriginální jsou také zadní světla, původně na voze bylo jen jedno, a na zádi také chybí nárazník. Bylo třeba ho sundat, aby se auto vešlo do garáže.