Článek
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské společnosti Frontier Economics budou přímé náklady na splnění požadavků normy Euro 7 v průměru čtyřikrát až desetkrát vyšší, než předpokládá Evropská komise.
U benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1862 eur (zhruba 44 tisíc korun) na vozidlo. EK je odhaduje na 184 eur (cca 4400 korun) na vozidlo. U osobních a lehkých užitkových aut se vznětovými motory to má být 2629 eur (cca 62 tisíc korun) na vozidlo, odhad EK přitom zní na 446 eur (cca 11 tisíc korun).
U autobusů a nákladních aut budou podle studie náklady činit v průměru 11 707 eur (cca 277 tisíc korun) na vozidlo. Komise odhaduje tyto náklady pouze na 2765 eur (cca 65 tisíc korun).
Fabia nemusí přežít emisní normu Euro 7, říká šéf Škody
Sdružení ACEA rovněž upozorňuje, že růst cen pro firmy a spotřebitele, kteří budou tato vozidla nakupovat, bude ještě vyšší. Zdražení nových aut bude s velkou pravděpodobností mít za následek také to, že si lidé nechají svá starší, méně ekologická auta déle.
„Evropský automobilový průmysl je odhodlán i nadále snižovat emise,“ uvedla ředitelka sdružení ACEA Sigrid de Vriesová. „Návrh normy Euro 7 ale jednoduše není tou správnou cestou, jak toho dosáhnout, protože by měl extrémně nízký environmentální dopad při extrémně vysokých nákladech,“ dodala.
Evropské automobilky proti normě Euro 7 bojují. Tvrdí, že je příliš nákladná a zbytečná, protože průmysl vydává desítky miliard eur na přechod na elektromobily. Vynaložené peníze na novou normu by mohly automobilkám chybět při přechodu na výrobu elektromobilů.
Evropská komise však tvrdí, že nová norma je nutná, aby se snížily škodlivé emise a zabránilo opakování emisního skandálu společnosti Volkswagen z roku 2015. Euro 7 má začít platit v polovině roku 2025 pro osobní automobily a v polovině roku 2027 pro nákladní automobily a autobusy.
V pondělí osm zemí EU zaslalo do Bruselu dokument, ve kterém Euro 7 silně kritizují a označují připravovaná pravidla za nerealistická. Dokument podepsaly Francie, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česko a Slovensko. Pokud by se všechny tyto země při hlasování o nové normě postavily proti, neprošla by.