Hlavní obsah

Nákladní auto těsně zastavilo před přebíhajícím dítětem, pomohlo autonomní brzdění

Novinky, maž

Každý rodič neustále svým dětem opakuje „rozhlédni se, než přejdeš silnici”. Jenže spousta školáků při cestě domů myslí jen na to, jak za dveřmi zahodí aktovku a budou venku běhat za balónem nebo si hrát na počítači. Když takové dítě vběhne před kola projíždějícího auta, je na reakci jen sekunda, dvě. Něco podobného se stalo v červnu v Norsku.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Děti ze školního autobusu vběhly přímo pod kola protijedoucího kamiónuVideo: Reuters

Článek

Z videa pořízeného v norském městě Høyanger mrazí. Skupina školáků vystupuje z autobusu a dva z nich přebíhají venkovskou silnici, aniž by se rozhlédli. V protisměru jede kamión s návěsem, dívka na poslední chvíli zůstane stát, chlapec se ale rozběhne přímo pod kola kamiónu.

Ten však na poslední chvíli zastavuje a školák díky tomu hrozivě vypadající střet přežije bez jediného škrábance. Nepozorné dítě naštěstí těsně před srážkou duchapřítomně zareagovalo a o pár kroků před kamionem popoběhlo.

Bez okamžitého zabrzdění nákladního auta by ale srážka dopadla hrozivě. Autorem videa, které by měly povinně a několikrát vidět všechny děti ze základních škol, je řidič kamiónu, který zastavil za autobusem a troubením se snažil přebíhající děti upozornit na hrozící střet.

BEZ KOMENTÁŘE: Testování brzdVideo: Volvo Trucks

AEB dovede samo zastavit

Otázkou, kterou nedovedou rozlousknout ani experti, je, zda školákův život zachránil řidič tahače Volvo, nebo systém pro autonomní brzdění AEB (Automatic Emergency Braking). Případně kombinace obojího, protože systém pracuje nezávisle na řidiči, ale pomůže mu zejména s intenzitou brzdění.

V případě současných tahačů Volva využívá systém kombinace radaru a kamery s vysokým rozlišením, při detekci překážky nejprve akusticky upozorní řidiče na možnou kolizi. Řidič může kdykoliv během autonomního manévru převzít kontrolu nad vozidlem.

Pokud systém vyhodnotí, že existuje bezprostřední riziko srážky, začne s maximální možnou intenzitou zpomalovat až do úplného zastavení. Decelerace je natolik extrémní, že brzdy se musí po každém třetím kritickém brzdění zkontrolovat (nikoliv nutně vyměnit).

Výběr článků

Načítám