Článek
Když člověk na silnici vidí kamion či nákladní auto, je to pro něj prostě nákladní auto a dál nad tím nepřemýšlí. Jenže když takováto auta projíždějí místy, kde je vjezd nákladních vozidel od určité váhy zakázán, zvedne to nejedno obočí.
Řeč je konkrétně o dvou vozidlech firmy Bezedos, která sice vypadají jako normální nákladní auta, ale papírově jde o traktory - a vše je plně legální. Firma provozuje jednu Tatru Phoenix, která je papírově traktorem už z výroby, a jeden náklaďák na traktor dodatečně přestavěný.
„Má to obrovské výhody. Technická kontrola jednou za čtyři roky, povinné ručení je nižší, silniční daň se neplatí. Zákon to umožňuje,” vysvětlil pro Českou televizi, která zprávu přinesla, ředitel firmy Radoš Holub. Naši telefonickou žádost o komentář Holub odmítl.
Výhody nekončí u výše popsaného. Podle České televize řidič traktoru nemusí dodržovat bezpečnostní přestávky jako u nákladního auta a vozidlo nemusí být vybaveno tachografem. Také je možné ho řídit už od 17 let věku s řidičským průkazem na traktor, tj. skupiny T.
A samozřejmě, pro traktor neplatí značka zákazu vjezdu nákladních aut, ať je jak chce těžký. Právě toho podle České televize využívá firma Bezedos při cestách mezi Broumovem a kamenolomem v polském Tłumaczowie.
Takovéto „traktory” nevznikly kvůli obcházení předpisů
Třebaže nákladní vozidlo s legálními „papíry” traktoru vypadá jako snaha obejít zákon, jejich primární účel takový není. Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti Tatra, která vyrábí model Phoenix s doklady traktoru.
Takový vůz je vybaven pohonem všech kol, aby skutečně mohl jezdit po poli, aby na něm nezapadl, což u normálních nákladních aut není běžné. „Tatraktor” Phoenix je k mání jak s podvozkem 6x6, tak i 4x4 se spací kabinou.
Má upravenou převodovku tak, aby dokázal jezdit po poli šnečím tempem, stejně jako skutečný traktor. Může tak jet pomaličku vedle kombajnu, který do jeho návěsu sklízí úrodu, a když je naplněn, vyrazit rovnou po silnici, klidně i na delší vzdálenost bez nutnosti překládky.
Je totiž rychlejší než traktor. Ve verzi 6x6 má rychlost omezenou na 65 km/h, ve verzi 4x4 na 85 km/h - takže může i na dálnici. Oproti traktoru má při jízdě po silnici nižší spotřebu paliva. Platí však pro něj značka zákazu vjezdu traktorů a z důvodu odlišné techniky je dražší než normální tahač.