Hlavní obsah

Nákladní auto s doklady traktoru? Lze s ním obcházet zákaz vjezdu

Vypadá jako nákladní vůz, ale papírově je to traktor. Nemá tedy tachograf, povinné přestávky, nepodléhá silniční dani a zákaz vjezdu nákladních vozidel pro něj neplatí. Zavání to snahou obcházet zákony, ale prapůvodní účel takovéhoto stroje je v usnadnění práce zemědělcům.

Foto: Tatra

Tatra Phoenix 6x6 se vyrábí i v zemědělské verzi, ve které má doklady jako traktor. Všimněte si pneumatik odlišných od běžných náklaďáků; tohle auto je stavěné, aby jezdilo po poli.

Článek

Když člověk na silnici vidí kamion či nákladní auto, je to pro něj prostě nákladní auto a dál nad tím nepřemýšlí. Jenže když takováto auta projíždějí místy, kde je vjezd nákladních vozidel od určité váhy zakázán, zvedne to nejedno obočí.

Řeč je konkrétně o dvou vozidlech firmy Bezedos, která sice vypadají jako normální nákladní auta, ale papírově jde o traktory - a vše je plně legální. Firma provozuje jednu Tatru Phoenix, která je papírově traktorem už z výroby, a jeden náklaďák na traktor dodatečně přestavěný.

„Má to obrovské výhody. Technická kontrola jednou za čtyři roky, povinné ručení je nižší, silniční daň se neplatí. Zákon to umožňuje,” vysvětlil pro Českou televizi, která zprávu přinesla, ředitel firmy Radoš Holub. Naši telefonickou žádost o komentář Holub odmítl.

Foto: New Holland

New Holland T7 - Ilustrační foto

Výhody nekončí u výše popsaného. Podle České televize řidič traktoru nemusí dodržovat  bezpečnostní přestávky jako u nákladního auta a vozidlo nemusí být vybaveno tachografem. Také je možné ho řídit už od 17 let věku s řidičským průkazem na traktor, tj. skupiny T.

A samozřejmě, pro traktor neplatí značka zákazu vjezdu nákladních aut, ať je jak chce těžký. Právě toho podle České televize využívá firma Bezedos při cestách mezi Broumovem a kamenolomem v polském Tłumaczowie.

Takovéto „traktory” nevznikly kvůli obcházení předpisů

Třebaže nákladní vozidlo s legálními „papíry” traktoru vypadá jako snaha obejít zákon, jejich primární účel takový není. Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti Tatra, která vyrábí model Phoenix s doklady traktoru.

Takový vůz je vybaven pohonem všech kol, aby skutečně mohl jezdit po poli, aby na něm nezapadl, což u normálních nákladních aut není běžné. „Tatraktor” Phoenix je k mání jak s podvozkem 6x6, tak i 4x4 se spací kabinou.

Foto: Tatra

Tatra Phoenix 4x4 - zemědělská verze

Má upravenou převodovku tak, aby dokázal jezdit po poli šnečím tempem, stejně jako skutečný traktor. Může tak jet pomaličku vedle kombajnu, který do jeho návěsu sklízí úrodu, a když je naplněn, vyrazit rovnou po silnici, klidně i na delší vzdálenost bez nutnosti překládky.

Je totiž rychlejší než traktor. Ve verzi 6x6 má rychlost omezenou na 65 km/h, ve verzi 4x4 na 85 km/h - takže může i na dálnici. Oproti traktoru má při jízdě po silnici nižší spotřebu paliva. Platí však pro něj značka zákazu vjezdu traktorů a z důvodu odlišné techniky je dražší než normální tahač.

Výběr článků

Načítám