Hlavní obsah

Naftová krása v BMW 123d a 635d

Novinky,

Možná bychom mohli uvažovat o tom, která automobilka na světě má nejlepší motory. Jenže po chvíli přemýšlení by to asi stejně padlo na BMW. Zvlášť po představení dvou nových turbodieselů pro BMW 123d a BMW 635d.

Článek

BMW 123d

BMW se dalo na dráhu více turbodmychadel připojených k bloku motoru. Technika twin-turbo se osvědčila a testovaná auta dostávala nejvyšší ohodnocení. BMW tak připravilo tento systém i do dalších vozů.

Tím menším je model 123d. Zde dvoulitrový naftový čtyřválec díky dvojici nestejně velkých turbodmychadel dokáže vyždímat z paliva až 150 kW při 4400 ot./min a křivka točivého momentu vrcholí ve 400 N.m, které jsou k dispozici ve 2000 ot./min.

BMW se chlubí tím, že automobil má perfektní emisní hodnoty CO2. Jedná se totiž prý o první automobil s výkonem větším než 200 koní, který srazil CO2 ve výfukových plynech pod 140 g/km (vůz má mít 138 g/km).

Dosaženo toho bylo samozřejmě instalací speciálních filtrů, zavedením Stop-Start systému motoru (tedy vypínání agregátu při stání na křižovatkách), regenerace brzdné energie či extrémně málo energeticky náročným posilovačem řízení. Ale také v motoru byly optimalizovány jednotlivé komponenty. Například válce jsou potažené speciálním materiálem, který snižuje tření a přitom nezhoršuje přilnavost oleje. Optimalizovány ale bylo i sání, výfukové potrubí, ventily...

BMW 635d

Velké kupé prošlo inovací. Sice je u značky hlášena jako facelift, ale na karoserii se toho opravdu moc nezměnilo. To pod kapotou je už živěji. Oba současné motory (630i a 650i) jsou díky úpravám nyní úspornější.

Jenže ta hlavní novinka je nasazení známého turbodieselového šestiválce twin-turbo pod přední kapotu. Výkon 210 kW při 4400 ot./min doplňuje hodně kvalitní točivý moment 580 N.m při 1750 ot./min. Jak kupé, tak i kabriolet mají s tímto agregátem omezenou maximální rychlost na 250 km/h. Mění se však zrychlení - vůz s pevnou střechou zrychlí za 6,3 s, kabriolet pak za 6,6 s. Kombinovaná spotřeba se podle tabulek pohybuje kolem hranice sedmi litrů na 100 km.

Twin-turbo

K motoru jsou připojena dvě turbodmychadla. Menší z nich s nižší setrvačnou hmotou pracuje v nízkých otáčkách, vetší přebírá práci v otáčkách vyšších. Výhodou je větší výkon motoru a především zrušení prodlevy turbodmychadla (turbodíry).

Související témata:

Související články

Test BMW 130i: dvě stě na zadek

Nenechává prostor pro fantazii, prostě dává z řízení plný zážitek, na který je třeba se soustředit. Bere dech a přitom hýčká řidiče smyslným využitím své síly....

Test BMW X5 4,8i: pořádná porce

Nové BMW X5 je automobil, který má těžkou pozici. jeho předchůdce totiž byl velmi oblíbený, kvalitní a mnoho lidí si jej pochvalovalo, jako nejlepší...

Výběr článků

Načítám