Hlavní obsah

Nadšenec připevnil proudové motory na Teslu a zkoumal, jak se zlepší zrychlení

Dokážou tři malé proudové motory na Tesle Model S zlepšit její zrychlení na stovku? Americký youtuber se rozhodl to vyzkoušet. Výsledek ale trochu popírá ideu elektrických aut.

Foto: Tesla

Tesla Model S Plaid (Ilustrační foto)

Článek

Nápad, že budoucí Tesla Roadster dostane jako dopomoc k lepšímu času zrychlení z nuly na 100 km/h rakety, sice vypadá jako jedna z šíleností Elona Muska, které se do sériové výroby nikdy nedostanou, ale automobilka je zatím oficiálně plánuje nabízet k Roadsteru jako příplatek.

Jestli něco takového může fungovat pro zlepšení zrychlení auta, vyzkoušel youtuber Matt Mikka, který stojí za kanálem Warped Perception.

Svou Teslu Model S vybavil třemi malinkými proudovými motory na zádi, palivovou nádrží, veškerým vedením, ovládacími prvky a nezbytnou elektronikou. Práce zabraly 42 dnů, načež se Matt vydal do provozu zkusit, jak to bude fungovat.

S převodovkou v neutrálu dokázaly dva ze tří motorů udržet rychlost jízdy asi 60 mph (97 km/h). Mohly by být efektivnější, kdyby byly umístěny nad zadním spoilerem, a tedy by přímo do nich proudil vzduch obtékající karoserii, ale to Matt schválně neudělal. V takovém případě by se lopatková kola točila, i kdyby byly motory vypnuté, takže by se nemazaly a hrozilo by poškození. Musely by běžet nonstop a Matt chtěl mít možnost motory za jízdy zapínat a vypínat.

Vynucování elektromobilů ohrožuje kvalitu aut i pracovní místa, říká šéf koncernu Stellantis

AutoMoto

Jak to bude fungovat při zrychlení, vyzkoušel na nepříliš používané silnici. S vypnutými motory dosáhl rychlosti 60 mph za 4,38 sekundy, se zapnutými motory na nejvyšší výkon se čas zkrátil na 3,32 sekundy – a rozdíl víc než sekunda je obrovský.

Tedy, proudové motory na zádi auta fungují, skutečně dokážou zlepšit čas zrychlení na stovku. Ovšem, spalují obrovské množství paliva, a tím jdou zcela proti principu elektrických aut, který spousta lidí tak vyzdvihuje – jízda bez spalování benzínu, bez přímých emisí CO2. A také bez hluku – i takhle malé proudové motory jsou totiž neuvěřitelně hlasité už ve videu, natož ve skutečnosti.

Futuristický volant tesly v krizové situaci nefunguje, zjistili youtubeři

AutoMoto

Matt odhaduje spotřebu paliva na 5,7–7,6 litru za minutu. Nejprve používá tzv. hydrodiesel, což je v podstatě emulze motorové nafty a vody. Ten mu ale záhy došel, tak prostě natankoval kerosen, letecký benzín; v USA ho některé čerpací stanice prodávají.

Nezbývá než dodat, abyste to sami nezkoušeli – přinejmenším proto, že v Česku něco takového na silnicích zcela jistě není legální. Ovšem video stojí za to jednak pro pohled na výrobu celého systému, tak i pro proudové motory samotné.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám