Článek
Výrobce baterií zřídí výměnné stanice v deseti městech po celé Číně. Uživatelé budou mít přístup k této službě prostřednictvím aplikace, uvedl generální ředitel firmy Contemporary Amperex Energy Service Technology Čchen Wej-feng. To je dceřiná společnost firmy CATL.
Služba umožní řidičům vyměnit na stanici svoji vybitou baterii za čerstvě nabitou, a nebudou tak muset čekat na její dobití u dobíjecí stanice. Prvním vozem, se kterým bude služba kompatibilní, bude víceúčelové vozidlo Bestune NAT automobilky FAW. V budoucnu budou do nabídky zahrnuty další modely.
„Baterii považujeme za sdílený produkt, nikoli za spotřebitelský výrobek pro osobní použití,” řekl Čchen. Cílem Evogo je podle něj vyřešit obavy z dojezdu, nepohodlí při dobíjení a vysoké náklady na baterie pro majitele vozů.
Služba Evogo přichází v době, kdy se výrobci elektromobilů předhánějí ve snižování nákladů a odstranění obav z dojezdu. Chtějí tak zvýšit atraktivitu svých výrobků, zejména v Číně, kde se prodej elektromobilů výrazně zvyšuje.
Čínský výrobce elektromobilů NIO od roku 2000 už postavil po celé Číně síť 700 stanic pro výměnu baterií. Majitelům vozů NIO tak umožňuje vyměnit baterii za plně nabitou za tři minuty. Rovněž automobilka Geely v září uvedla, že jejím cílem je do roku 2025 zřídit po celém světě 5000 stanic pro výměnu baterií do elektromobilů.
Nio ET5 je tu jako čínský rival Tesly Model 3
Tesla nabízí své dobíjecí stanice Supercharger, kde dobití vozu 322 km dojezdu trvá obvykle 15 minut. Tesla v minulost rovněž testovala plán nabízet zákazníkům výměnu baterií, nakonec ale od tohoto záměru odstoupila.
Mimo Čínu pracuje automobilka Honda Motor se společností Yamaha Motor a výrobcem skútrů Piaggio na vývoji vyměnitelných baterií pro lehké elektrické vozy. Začínající firma Ample ze San Franciska se spojila s firmou Uber a bude nabízet řidičům Uberu v Kalifornii službu výměny baterií.