Hlavní obsah

Nabíjení elektroaut z lamp sklízí v Anglii kritiku. Nefunguje a zabírá parkovací místa

Pomalé veřejné nabíječky coby součást lamp veřejného osvětlení nachází cestu do řady evropských metropolí včetně Prahy. Pro hustě osídlená místa s bytovou zástavbou, kde lidé parkují na ulici, mohou představovat lákavé řešení. V Anglii však sklízejí i kritiku.

Foto: Profimedia.cz

Nabíjení z pouliční lampy

Článek

V londýnské čtvrti Chiswick nechala radnice v červenci vypnout řadu nabíječek v lampách poté, co přestaly fungovat. Následně zjistila, že se do nich dostala voda. Dodavatel, firma Ubitricity ve vlastnictví ropného gigantu Shell, se pustila do oprav.

Jen o tři měsíce dříve však obyvatelé té samé čtvrti proti nabíječkám protestovali, protože znamenaly zabrání osmi parkovacích míst v ulici, kde lidé tolik elektromobilů nemají. Uvádí to zpráva webu Autocar.

Velká Británie má zhruba 20 tisíc nabíječek v lampách veřejného osvětlení. Většinou nabízí okolo 5 kW nabíjecího výkonu. A budou přibývat - vláda na ně totiž nabízí dotace v rámci Fondu lokální infrastruktury pro elektromobily, skrz nějž plánuje rozdělit 350 milionů liber (10,5 miliardy korun).

„Fond mění pravidla hry. Vláda chce zvýšit počet veřejných nabíjecích míst a přípojky v lampách jsou snadnou cestou k vítězství,“ říká Joe Michaels, ředitel firmy Joju, která se instalací a údržbou nabíječek zabývá. Problémy s vodou v nabíječkách v Chiswicku byly podle něj způsobené nejspíš špatnou instalací, nabíječky jsou podle něj spolehlivé.

Motoristická organizace AA však podotýká, že problémem je vysoká cena elektřiny. Ta sice u veřejných nabíjecích bodů klesla na průměrných 59 pencí (18 Kč) za kilowatthodinu, cena se však mění dynamicky s poptávkou po elektřině a takovéto nabíjení často znamená, že je provoz elektromobilu dražší než provoz konvenčního auta.

Neparkovat, jen nabíjet

Dalším problémem samozřejmě je, že vyhrazená místa k nabíjení ubírají prostor k parkování všem ostatním, takže když většinu času zejí prázdnotou, lidé se zlobí. „Některé radnice vidí věčně prázdnou nabíječku jako pobídku pro místní, aby si také koupili elektromobil,“ říká Michaels.

Místa u nabíječek jsou však rezervovaná pouze pro nabíjení, parkovat u nich nabitý a nepřipojený elektromobil je stejně bezohledné, jako parkovat u nich spalovací auto.

Související témata:

Výběr článků

Načítám