Hlavní obsah

Nabíjení elektroaut z lamp sklízí v Anglii kritiku. Nefunguje a zabírá parkovací místa

Pomalé veřejné nabíječky coby součást lamp veřejného osvětlení nachází cestu do řady evropských metropolí včetně Prahy. Pro hustě osídlená místa s bytovou zástavbou, kde lidé parkují na ulici, mohou představovat lákavé řešení. V Anglii však sklízejí i kritiku.

Foto: Profimedia.cz

Nabíjení z pouliční lampy

Článek

V londýnské čtvrti Chiswick nechala radnice v červenci vypnout řadu nabíječek v lampách poté, co přestaly fungovat. Následně zjistila, že se do nich dostala voda. Dodavatel, firma Ubitricity ve vlastnictví ropného gigantu Shell, se pustila do oprav.

Jen o tři měsíce dříve však obyvatelé té samé čtvrti proti nabíječkám protestovali, protože znamenaly zabrání osmi parkovacích míst v ulici, kde lidé tolik elektromobilů nemají. Uvádí to zpráva webu Autocar.

Velká Británie má zhruba 20 tisíc nabíječek v lampách veřejného osvětlení. Většinou nabízí okolo 5 kW nabíjecího výkonu. A budou přibývat - vláda na ně totiž nabízí dotace v rámci Fondu lokální infrastruktury pro elektromobily, skrz nějž plánuje rozdělit 350 milionů liber (10,5 miliardy korun).

Nový elektrický jeep se prý nezačne prodávat, dokud nebude perfektní

AutoMoto

„Fond mění pravidla hry. Vláda chce zvýšit počet veřejných nabíjecích míst a přípojky v lampách jsou snadnou cestou k vítězství,“ říká Joe Michaels, ředitel firmy Joju, která se instalací a údržbou nabíječek zabývá. Problémy s vodou v nabíječkách v Chiswicku byly podle něj způsobené nejspíš špatnou instalací, nabíječky jsou podle něj spolehlivé.

Motoristická organizace AA však podotýká, že problémem je vysoká cena elektřiny. Ta sice u veřejných nabíjecích bodů klesla na průměrných 59 pencí (18 Kč) za kilowatthodinu, cena se však mění dynamicky s poptávkou po elektřině a takovéto nabíjení často znamená, že je provoz elektromobilu dražší než provoz konvenčního auta.

Neparkovat, jen nabíjet

Dalším problémem samozřejmě je, že vyhrazená místa k nabíjení ubírají prostor k parkování všem ostatním, takže když většinu času zejí prázdnotou, lidé se zlobí. „Některé radnice vidí věčně prázdnou nabíječku jako pobídku pro místní, aby si také koupili elektromobil,“ říká Michaels.

Místa u nabíječek jsou však rezervovaná pouze pro nabíjení, parkovat u nich nabitý a nepřipojený elektromobil je stejně bezohledné, jako parkovat u nich spalovací auto.

Vedení Fordu označilo čínské automobilky za existenční hrozbu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám