Článek
Současné řešení nabíjení v parkovacích domech i otevřených parkovištích je relativně jednoduché - někde na parkovací ploše je pár přípojek, k nimž přijedete s elektromobilem, připojíte kabel a zahájíte nabíjení. Vyhrazená parkovací místa ale může okupovat nějaký neohleduplný řidič konvenčního auta, a také jich bývá málo.
Anebo ve starších parkovacích domech, jejichž provozovatel chce nabíječku zřídit, může být obtížné a drahé tahat novou elektroinstalaci. Volkswagen tedy přišel s nabíjecími vozíky, které se dostanou na kterékoliv parkovací místo a elektromobil nabijí zcela samy.
Jediné, co musí řidič udělat, je pomocí smartphonu nebo displeje ve voze - systém samozřejmě počítá s komunikací Car-to-X v rámci internetu věcí - o nabíjení požádat, resp. ho nejspíš i zaplatit. Pak už se všechno děje automaticky.
Na první pohled to vypadá jako zbytečnost, užitečná hlavně líným měšťákům, kterým je zatěžko k autu připojit kabel. Může to být pravda, ale je to příliš úzký pohled - výhod je mnohem víc.
První jízda Volkswagenem ID.3: Budoucnost není temná
Předně, kabely zejména pro rychlonabíjení stejnosměrným proudem jsou těžké a nepoddajné a seniorům, invalidům či lidem drobnější postavy se s nimi může manipulovat obtížně. Nestane se, že by nabíječku okupovalo konvenční auto. A také provozovatel parkoviště natáhne tlustý elektrický kabel na jedno místo, nemusí ho nikde rozvádět.
Na tom místě se bude nabíjet libovolný počet vozíčků a jeden robot. Ten v případě požadavku na dobíjení elektromobilu dotáhne vozíček k vašemu autu, otevře kryt nabíjecího portu a vozíček připojí; ve videu vidíme konektor CCS2, což s největší pravděpodobností znamená rychlonabíjení stejnosměrným proudem.
Když vozíček svou energii předá autu, robot ho zase odpojí a odtáhne do doku, kde se vozíček dobije. Přitom zvládá všechno sám - otevření krytu nabíjecího portu i odpojení nabíjecího kabelu. To znamená, že musí nějak bezdrátově komunikovat s autem a že auto musí mít elektricky otvírací kryt nabíjecího portu.
Volkswagen s tímhle nápadem přišel už před rokem, ovšem tehdy se jednalo o ideu, koncept. Nyní je podle divize Volkswagen Group Components, která dostala vývoj na starost, hotový prototyp a probíhá další vývoj. Kdy bychom se mohli dočkat ostrého nasazení, tisková zpráva neuvádí.