Hlavní obsah

Na trh míří v Česku vyvinutá speciální čtyřkolka pro vozíčkáře

Právo, svj

Česká firma Závody lehkých konstrukcí Loštice (ZLKL) představila minulý týden na brněnském Motosalonu speciální malé auto, či přesněji čtyřkolku pro vozíčkáře. Unikátnost čtyřkolky Elbee spočívá podle projektového manažera ZLKL Ladislava Brázdila především ve způsobu nástupu do vozidla a v jeho řízení, které může vozíčkář zvládnout sám bez cizí pomoci.

Foto: ZLKL

Čtyřkolka Elbee

Článek

„K tomu slouží dálkově ovládané přední odklopné dveře s rampou, kterými je možné najet dovnitř i s vozíkem, ten uvnitř zafixovat a ovladačem opět dveře s rampou zavřít,“ řekl Právu Brázdil.

Například kvadruplegik (člověk s postiženými spodními i horními končetinami) potřebuje k nasedání do auta i z auta asistenta, to znamená, že je vždy závislý na někom jiném.

Tato praxe však s novou čtyřkolkou odpadá. Vozíčkář přijede k chodníku, ke kterému může díky délce Elbee 248 cm parkovat kolmo i v řadě s podélným parkováním. Automaticky otevře přední část, vysune se nájezdová plošina a do čtyřkolky pohodlně zajede na svém vozíku, z něhož nepřesedá.

Foto: ZLKL

Čtyřkolka Elbee

Vývoj trval deset let

ZLKL začne čtyřkolku prodávat na jaře, firma už v Česku podle Brázdila eviduje první zájemce. Jejímu uvedení na trh předcházel desetiletý vývoj. Firma bude autíčka individualizovat podle míry postižení a přání zákazníka. „Verze pro zákazníky na elektrickém vozíku bude stát 398 tisíc korun,“ informoval Brázdil. ZLKL plánuje spustit sériovou výrobu Elbee, pomoci by k tomu měl i vývoz těchto čtyřkolek do západní Evropy, zejména do Německa a Francie.

Elbee splňuje zákonné podmínky pro státní příspěvek na zakoupení a úpravu vozidla, lze jej řídit od 17 let pouze s řidičským oprávněním B1, jeho průměrná spotřeba je 4,5 litru na 100 km a maximální konstrukční rychlost dosahuje 80 km/h.

Výběr článků

Načítám