Hlavní obsah

Na start závodu veteránů 1000 mil československých se zařadily i muzejní kousky

Právo, Novinky, Kristýna Léblová, Lucie Fialová, jdu
Praha

Na start vzpomínkového závodu 1000 mil československých, který byl letos odložen na srpen kvůli pandemii koronaviru, se ve středu v pražské Opletalově ulici před sídlem Autoklubu ČR seřadilo 111 automobilových veteránů. Dva z nich přitom na závod zapůjčilo i Národní technické muzeum, které je spolupořadatelem závodu. Závodníky, kteří odstartují ve čtvrtek ráno, čeká třídenní náročná jízda z Prahy do Bratislavy a zpět.

1000 mil československýchVideo: Novinky

Článek

Historická jízda veteránů odkazuje na prvorepublikový závod 1000 mil československých, který se jel v letech 1933 až 1935. Původně se jízda měla konat už v červnu, nakonec ji na srpen odložila pandemie koronaviru. I tak se na start letošního ročníku zařadil rekordní počet automobilových veteránů.

„Letos už bude na startu přes 110 historických vozů s rokem výroby do roku 1939,” řekl Novinkám ředitel závodu Miroslav Krejsa. Závod společně pořádají Veteran Car Club Praha s Autoklubem ČR a Národním technickým muzeem. Ten do závodu zapůjčil i dva automobily ze své sbírky.

Na 100 veteránů vyjelo z Prahy do Bratislavy. Čeká je 1000 mil československých

Domácí

Na start závodu se tak zařadil i český roadster Aero HP 50 z roku 1938 a britský Vauxhall 25 GY z roku 1937. „Vůz Aero HP 50 má dvoudobý dvoulitrový čtyřválcový motor, který pohání přední kola. Výkon má 50 koní, maximální rychlost se pohybovala kolem 125 km v hodině,” uvedl kurátor automobilové sbírky muzea Petr Kožíšek.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Závodu se účastní auta vyrobená do roku 1939.

Do něj během závodu usedne ředitel Národního technické muzea Arnošt Nezmeškal. „V muzeu jsem hlavně přes motocykly, k autům jsem se nikdy moc necpal, ale závod 1000 mil československých je vrchol sezony, něco zcela mimořádného i pro motorkáře,” vylíčil Právu. „Jet do Bratislavy moderním autem je poměrně pohoda, ale tímhle, byť jde o krásný silný sporťák, tak to je docela fyzický výkon,“ dodal.

Zatímco roadster, který je ve sbírce muzea od roku 1976, pojede závod již potřetí, britský Vauxhall 25 GY budou moci lidé vidět v akci poprvé. „Je to automobil klasické koncepce s vpředu umístěným třílitrovým šestiválcovým motorem a pohonem zadních kol. My jsme ho získali počátkem roku 1989, ale v naší expozici se s ním návštěvníci setkat nemohou, protože nemáme tolik prostoru,” vysvětlil Kožíšek.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Historická auta se registrovala před čtvrtečním závodem.

Závodů se zúčastní i mladoboleslavské Muzeum Škoda, a to se svou Škodou Superb z roku 1939. „Je to řadový šestiválec s obsahem 3,1 litru. Jezdíval 120 kilometrů v hodině, my se odvažujeme jet kolem devadesáti, abychom to auto nějak nepoškodili a abychom s tím vydrželi co nejdéle. Minulý ročník dojel bez poruchy a doufáme, že letos tomu také tak bude,” uvedl kurátor muzea Tomáš Mlčoch, který v něm během závodu usedne.

Veteráni z Česka, Slovenska, Německa, Rakouska a Holandska se na start závodu, který je v pražské Opletalově ulici, řadili ve středu odpoledne. Kromě Aera či Vauxhallu tu vyčnívají i historické vozy značek Bugatti, Mercedes, Škoda či Tatra.

Tatra letos slaví 170 let. Osobní auta vyráběla dřív než náklaďáky

AutoMoto

Mezi závodníky se našlo i několik žen. „Řídím BMW 328 z roku 1937, sportovní roadster,” popsala Novinkám závodnice Darina Pavlů, že sama jako fanynka závodění je už zvyklá, že závodu se mnoho žen neúčastní. „Je to takový mužský sport, ale myslím si, že je bez problému zvládnutelný ženou,” dodala.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Posádky historických vozidel ve čtvrtek vyrážejí na závod 1000 mil československých

Závod rozdělený na tři etapy skončí v sobotu opět v Praze, a to před budovou Národního technického muzea na Letné.

Závodu se nicméně nevyhnula hygienická opatření. „Všude máme roušky a budeme všude dodržovat veškerá opatření. I rauty budou rozděleny po sekcích, abychom se setkávali co nejméně,” uvedl Krejsa s tím, že závodníkům před startem měří teplotu. „Kdyby někdo měl teplotu přesahující 37 stupňů, nemůže s námi bohužel jet,” dodal.

Závodníci však letos nebudou ochuzení o výhru pro nejlepšího z nich. „Kromě nádherného putovního poháru, kam každý rok přibývá plaketka se jménem vítěze, tvoří hlavní cenu věnovaný obraz od malíře Yuri Shevchuka,” uvedl Krejsa s tím, že malíř, který se sám závodu účastní, tvoří také každoroční vizuál.

Výběr článků

Načítám