Hlavní obsah

Na první pražský semafor řidiči nadávali, fungovat začal před 95 lety

3:31
3:31

Poslechněte si tento článek

Praha

Přesně před pětadevadesáti lety, 21. ledna 1930, byl v Praze instalován první automatický semafor. Dnes je jich v hlavním městě přes 700 a od dob, kdy začaly fungovat, se značně proměnily. Jejich budoucnost je podle všeho v rukou umělé inteligence.

Foto: Profimedia.cz

Semafor na pražském Václavském náměstí

Článek

První automaticky řízené semafory se objevily na křižovatce Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí pouhé tři roky po britském městě Wolverhampton, které drží v tomto směru světové prvenství. Do té doby řídili dopravu v hlavním městě zejména strážníci a od roku 1927 také ručně přepínané semafory.

Novou automatickou světelnou signalizaci, zavěšenou původně na ocelových lanech, na níž svítilo zelené a červené světlo 23 vteřin a žluté 10 vteřin, přijímala ale veřejnost nejprve s velkou nelibostí. Řidiči si stěžovali, že je semafory místo urychlení spíš zdržují, a vadilo jim i hromadění aut na křižovatkách.

Podle odborníků nebyly však na vině nově zaváděné semafory, ale spíše živelná a rychle se rozrůstající pražská automobilová doprava. Vždyť mezi roky 1928 a 1930 projelo výše zmíněnou pražskou křižovatkou, která patřila mezi nejvytíženější ve městě, v pravé poledne i 17 tisíc aut.

V druhé polovině 80. let minulého století začala pak Praha stavět na křižovatkách a přechodech takzvané dynamické semafory s přednastaveným plánem eventualit, které mohou v dopravě na daném místě nastat. Ty reagují na aktuální dopravní zatížení a dokážou měnit délku světelných signálů. Později se přidaly i kamerové systémy, čidla pro MHD i tlačítka pro chodce. Ani to však už dnes Pražanům nestačí.

Na řadě je AI

Loni v listopadu přišla proto Technická správa komunikací, která má semafory v Praze na starosti, s převratnou novinkou ve využití umělé inteligence (AI). Na rozdíl od tradičních metod, které vyžadují složité programování a přípravu scénářů pro každou situaci, dokáže nový systém operativně reagovat na měnící se podmínky a přizpůsobit nastavení křižovatek dle aktuální situace nebo dle pokynů operátora. Zajišťuje také preferenci pro tramvaje a autobusy a umožňuje přednost pro vozy integrovaného záchranného systému.

„Fungující metropole potřebuje chytrý systém řízení dopravy, který pomůže zajistit její hladký chod. Tato investice je tak důkazem našeho závazku k investicím do moderní a udržitelné pražské dopravy. Nový systém v budoucnu přinese Pražanům více komfortu při průjezdu metropolí a sníží zátěž na životní prostředí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

První český semafor, který je řízen AI a za plného provozu se nyní testuje, naleznete na křižovatce v Patočkově ulici na Praze 6. Další budou podle vyjádření TSK nejen v Praze, ale i v celém Česku přibývat. Čas čekání na křižovatkách by měly snížit až o 17 procent.

Výběr článků

Načítám