Článek
První automaticky řízené semafory se objevily na křižovatce Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí pouhé tři roky po britském městě Wolverhampton, které drží v tomto směru světové prvenství. Do té doby řídili dopravu v hlavním městě zejména strážníci a od roku 1927 také ručně přepínané semafory.
Novou automatickou světelnou signalizaci, zavěšenou původně na ocelových lanech, na níž svítilo zelené a červené světlo 23 vteřin a žluté 10 vteřin, přijímala ale veřejnost nejprve s velkou nelibostí. Řidiči si stěžovali, že je semafory místo urychlení spíš zdržují, a vadilo jim i hromadění aut na křižovatkách.
Podle odborníků nebyly však na vině nově zaváděné semafory, ale spíše živelná a rychle se rozrůstající pražská automobilová doprava. Vždyť mezi roky 1928 a 1930 projelo výše zmíněnou pražskou křižovatkou, která patřila mezi nejvytíženější ve městě, v pravé poledne i 17 tisíc aut.
Proč jsou některé semafory vodorovně? Americký youtuber našel odpověď

V druhé polovině 80. let minulého století začala pak Praha stavět na křižovatkách a přechodech takzvané dynamické semafory s přednastaveným plánem eventualit, které mohou v dopravě na daném místě nastat. Ty reagují na aktuální dopravní zatížení a dokážou měnit délku světelných signálů. Později se přidaly i kamerové systémy, čidla pro MHD i tlačítka pro chodce. Ani to však už dnes Pražanům nestačí.
Na řadě je AI
Loni v listopadu přišla proto Technická správa komunikací, která má semafory v Praze na starosti, s převratnou novinkou ve využití umělé inteligence (AI). Na rozdíl od tradičních metod, které vyžadují složité programování a přípravu scénářů pro každou situaci, dokáže nový systém operativně reagovat na měnící se podmínky a přizpůsobit nastavení křižovatek dle aktuální situace nebo dle pokynů operátora. Zajišťuje také preferenci pro tramvaje a autobusy a umožňuje přednost pro vozy integrovaného záchranného systému.
Na magistrále se objevily nové semafory, odsunou kolony na Nuselský most

„Fungující metropole potřebuje chytrý systém řízení dopravy, který pomůže zajistit její hladký chod. Tato investice je tak důkazem našeho závazku k investicím do moderní a udržitelné pražské dopravy. Nový systém v budoucnu přinese Pražanům více komfortu při průjezdu metropolí a sníží zátěž na životní prostředí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
První český semafor, který je řízen AI a za plného provozu se nyní testuje, naleznete na křižovatce v Patočkově ulici na Praze 6. Další budou podle vyjádření TSK nejen v Praze, ale i v celém Česku přibývat. Čas čekání na křižovatkách by měly snížit až o 17 procent.
Jak se chovat na křižovatce řízené policistou? Řidičům v Brně to činilo problémy
