Článek
Fanoušci vytrvalostních závodů ten příběh jistě znají – Ferrari v 60. letech dominovalo čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Vyhrálo šestkrát v letech 1960–1965. Ford tomu chtěl učinit přítrž, a tak postavil model GT40.
Začal s ním závodit v roce 1964, ovšem první závody tohoto vozu končívaly neslavně – poruchami či nehodami. Projekt tak dostal na starost Carroll Shelby, jehož práce záhy přinesla výsledek – vítězství v závodě Daytona 2000 v roce 1965.
Vavřínů v Le Mans se GT40 dočkalo až o rok později, v roce 1966. Triumf to ale byl skutečně teatrální – všechna tři auta, která do závodu vstoupila, měla takový náskok před zbytkem pole, že si vedení týmu mohlo dovolit zorganizovat projetí cílem ve formaci na prvním, druhém a třetím místě.
Auto, které si můžeme prohlédnout na těchto fotografiích, je jedním z nich. Jeho číslo šasi je P/1016, závodní číslo je 5 a v onom závodě ho řídili Ronnie Bucknum a Dick Hutcherson. Dojeli na třetím místě; za čtyřiadvacet hodin ujeli 348 kol. Ford GT40 pak u různých týmů vyhrál Le Mans v letech 1967, 1968 i 1969.
V útrobách této GT40 je sedmilitrový osmiválec Ford, který v roce 1966 dával okolo 485 koní. Stejně jako zbytek auta byl pečlivě zrenovován – včetně zlaté barvy s červenými a bílými detaily – a v srpnu bude k mání na aukci v kalifornském Monterrey.
Odhad výsledné ceny je, pochopitelně, astronomický – mezi 9 a 12 milióny dolarů, tedy mezi zhruba 200 a 266 milióny korun. To znamená, že se tento vůz může stát historicky nejdražším fordem prodaným na veřejné aukci.
Ptáte se, na které místo by stačilo 348 kol dnes? Auta jsou samozřejmě mnohem lepší a rychlejší; 348 kol by dnes Ford GT40 posadilo na 16. místo. Vítěz letošního ročníku, tým Toyota Gazoo Racing, ujel 388 kol.