Článek
Nejen fanoušci automobilky Audi už nejspíš vědí, že logo se čtyřmi propojenými kruhy symbolizuje čtyři starší německé automobilky, jejichž spojením soudobá značka Audi vznikla. Jednou z původních společností je i značka Auto Union, která na letošním ročníku Festivalu rychlosti v Goodwoodu znovu ožila.
Automobilka Audi zde totiž vystavila vůz s označením Auto Union Type 52, který vypadá jako nádherný sportovní veterán z třicátých let. Pravdou ale je, že stroj vznikal v uplynulých letech v dílnách britské společnosti Crosthwaite & Gardner, která se specializuje na historické vozy Auto Union.
Audi představuje svůj nejsilnější spalovací model. RS Q8 performance už má i rekord
Příběh vozu se ovšem skutečně začal psát již ve třicátých letech, kdy společnost Auto Union dominovala většině evropských závodů se svými speciály osazenými motory V16. Automobilka chtěla své úspěchy zužitkovat a postavit i silniční sportovní automobil, který by byl rovněž osazen vidlicovým šestnáctiválcem. K tomu ale nikdy oficiálně nedošlo.
Jak měl vůz přesně vypadat?
Projekt označovaný Schnellsportswagen, na kterém měl pracovat i Ferdinand Porsche, nakonec zůstal jen na papíru. Po konci druhé světové války byla automobilka pod sovětskou okupační správou zrušena a většina materiálů, fotografií i přeživších závodních vozů se ztratila. Není tedy jisté, jak měly vypadat finální parametry vozu.
Minulý rok ale automobilka Audi zadala realizaci projektu britské společnosti Crosthwaite & Gardner, která se specializuje na renovace veteránů a vozy Auto Union. Společnost vycházela z dochovaných materiálů, současně ale přišla i s několika vylepšeními.
Podle původních plánů měl mít vůz 4,4litrový motor V16 ze závodních vozů Type A, který byl osazen kompresorem. Pro silniční vůz měl být motor lehce upraven, aby si vystačil s běžným benzinem, stále měl ale nabízet výkon kolem 200 koní a maximální rychlost až 200 kilometrů v hodině.
Během realizace ale nakonec padlo rozhodnutí použít modernější motor ze závodních vozů Type C, tedy 6litrový šestnáctiválec, který díky kompresoru, ostrému naladění a spalování směsi metanolu generuje výkon 520 koní. Maximální rychlost ale automobilka nezveřejnila.
Oproti původnímu konceptu došlo také k prodloužení rozvoru z 3000 mm na 3315 mm a hmotnost se zvedla z původních 1300 kilogramů na 1450 kilogramů.
Ačkoliv vůz zvenčí vypadá jako tradiční limuzína se splývavou zádí, ve skutečnosti nabídne jen tři místa k sezení, navíc všechna vpředu. Podobně jako v McLarenu F1, také zde sedí řidič uprostřed, po stranách jsou pak s lehkým odstupem ukotvena další dvě sedadla. Za zadními dveřmi je pak vidět pouze obrovský motor.