Hlavní obsah

Na práci s ní si bereme rukavice. Muzeum ukázalo, jak dopadla renovace unikátní Tatry

Praha

Od prvního představení automobilu Tatra 77 uplynulo letos v březnu přesně 90 let. Při té příležitosti odhalilo ve čtvrtek Národní technické muzeum (NTM) v Praze, jak se odborníkům zdařila restaurace národní kulturní památky z roku 1937. Vůz bude od příštího týdne součástí expozice v Centru stavitelského dědictví v Plasích. Vy se na něj můžete podívat s předstihem ve videu Novinek.

Prezentace restaurovaného vozu Tatra 77aVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

Elegantní černý vůz s aerodynamickými křivkami z produkce kopřivnické automobilky získalo NTM v roce 1974 od soukromého sběratele.

Auto si v roce 1937 pořídil majitel papírny v Loučovicích na Šumavě Evžen Porák. Zaplatil za něj 100 tisíc korun. Baťovský dělnický domek ve Zlíně tehdy vyšel na polovinu.

Na znovuzrození čekal unikátní automobil v depozitáři téměř padesát let. Podle generálního ředitele muzea Karla Ksandra chyběly peníze. Většinu z 5,6 milionu korun, které si oprava vyžádala, poskytly evropské fondy. Práce zabraly 19 měsíců.

Foto: Novinky

Restaurovaná Tatra 77a z roku 1937

Nejnáročnější byla dřevěná konstrukce

„Je to vlastně jedna jediná Tatra 77a, která se dochovala v intaktním stavu. Samozřejmě za ty roky vůz nebyl v pořádku, měl toho mnoho za sebou. Ale v podstatě nic mu nechybělo kromě středního světlometu uprostřed na čelní masce,“ zhodnotil původní stav Ksandr.

„Vůz byl autentický a bylo potřeba k obnově přistoupit, jako když restaurujete Rembrandtův obraz,“ připodobnil ředitel. „Bylo potřeba hlídat všechen materiál a kovové či dřevěné části, pokud nejsou úplně zničené, zachovat a zakonzervovat,“ vysvětlil.

Nejnáročnější podle něj byla renovace nosné dřevěné konstrukce. „Musel být také dodržen speciální systém chromování a byly problémy s lakem, aby odpovídal tomu, co se našlo původně na automobilu,“ dodal Ksandr.

Relativně krátký čas na obnovu daný dalšími souvisejícími termíny označil Vítězslav Hinner z kopřivnické společnosti Ecorra, jež se náročné renovace ujala, za největší úskalí. A taky administrativu. „Oddechli jsme si,“ popsal pocity, když se dílo podařilo. Renovaci národní kulturní památky bere jako novou zkušenost.

Foto: Novinky

Interiér vozu

Před 90 lety byla představena Tatra 77, ohromovala vzhledem i jízdními vlastnostmi

AutoMoto

„Je to krásné auto v nádherném stavu, na práci s ním si bereme rukavice,“ ukazoval Novinkám ředitel Muzea dopravy NTM Arnošt Nezmeškal a otevřel v nich na ukázku přední dveře u řidiče.

„Zajímavé je, že se otevírají, řekněme, proti srsti, proti větru, což je velmi pohodlné pro nastupování, ale když se stalo, že se špatně dobouchly, tak to bylo velmi nebezpečné v provozu, protože se vám dveře rozlítly a člověk mohl vypadnout,“ upozornil na jedno úskalí, které vůz měl.

Kousek je nepojízdný

„V interiéru je velmi krásné původní čalounění z roku 1937, to se nám povedlo zachránit. Má to jedinou slabinu, že se v tom teď nemůže sedět, protože tu kůži musíme zachovat, není příliš pevná, takž se do auta neposadíme a nesvezeme se v něm,“ vysvětlil Nezmeškal, proč je kousek nepojízdný.

Foto: Novinky

Aerodynamické tvary byly tehdy novinkou.

Jako korunovační klenoty

Podle Ksandra má vozidlo ve tvaru letící kapky nevyčíslitelnou hodnotu. „Je to, jako kdybyste se zeptali na hodnotu korunovačních klenotů. Je to tak cenné auto, že cenu neumíme spočítat. Nevyčíslitelná hodnota je ta přesná hodnota,“ řekl s úsměvem.

Cenný vůz, který je od roku 2006 zapsán jako národní kulturní památka, uvidí od 28. března návštěvníci nové expozice v Centru stavitelského dědictví v Plasech na Plzeňsku.

Nachází se tam i další unikát - první datovaná garáž pro motorová vozidla z roku 1912, která stojí v hospodářské části kláštera. „Rozhodli jsme se spojit dvě zajímavé věci, nejstarší dochovanou garáž s velmi významným vozem,“ vysvětlil Ksandr.

Tatra investuje 700 milionů korun do výrobních technologií

AutoMoto

Výběr článků

Načítám