Článek
Čtyřiašedesátiletý Stanislav Kafka se motosportu věnuje celý život. V patnácti letech si vyzkoušel atmosféru automobilových závodů jako doprovod, v devatenácti měl závodnickou licenci. Za svou kariéru vyzkoušel asi pětadvacet různých rallye aut, včetně několika v kategorii WRC. Byl také motoristickým funkcionářem nebo organizátorem Rallye Bohemia.
V sobotu se s ním fanoušci a přátelé z motosportu mohli potkat na autodromu v Sosnové u České Lípy. Kafka tu byl v roli spolupořadatele unikátní akce Sosnová Classic. Ta spojuje lidi jako je právě on sám – milovníky sportovních speciálů a historických aut.
Kafka navíc ozdobil setkání unikátním kouskem, přivezl sem jeden ze tří vyrobených prototypů závodního speciálu Škoda 200 RS. „Koupil jsem ho před patnácti dvaceti lety od pana Kahudy. To byl také závodník a ten ho získal na začátku 80. let přímo ze Škody v Mladé Boleslavi, kde auto stálo odstavené poté, co skončila jeho závodní kariéra,“ popsal Novinkám Stanislav Kafka.
Sportovní speciál Škody, který měl závodní premiéru v roce 1974, uchvátil Kafku už jako kluka. „Tehdy jsem ho viděl na závodech, a když se později naskytla možnost si to auto koupit, nebylo nad čím váhat. Můžete mít lepší škodovku, ale z historického hlediska je pro mě dvoustovka nejvíc nejúžasnější. Prostě je to dvoustovka,“ líčil spokojený majitel historického sportovního speciálu.
Znovuzrozená Škoda 1100 OHC Coupé se ukáže v Sosnové
Jeho vůz společně s dalším prototypem, který do Sosnové přivezlo ukázat Škoda Muzeum, patřil v sobotu mezi nejobletovanější. Součástí Sosnová Classic totiž byla oslava 50. výročí od závodní premiéry speciálů Škoda 180 RS a Škoda 200 RS.
Za volantem dvoustovky se v sobotu v Sosnové předvedl i mistr světa v rallye a rallycrossu Petter Solberg. Norský hrdina triumfoval ve světovém seriálu v rallye v roce 2003, do historie se tak zapsal jako poslední vítěz před érou Sebastiena Loeba.
Fandové si ale v sobotu v Sosnové mohli popovídat i s těmi, kteří jubilující speciál Škody na závodech skutečně řídili, například legendou mladoboleslavského továrního týmu Oldřichem Horsákem. „S dvoustovkou jsme končili vždycky na stupních vítězů,“ řekl Horsák hrdě o jubilujícím autě.
Sosnová Classic se na oblíbeném autodromu uskutečnila poprvé vloni a už tehdy měla velký úspěch. Akce je dvoudenní, její součástí letos byla i sekce Dakar a autogramiáda s Alešem Lopraisem, sraz vozů Škoda 1000 MB nebo výstava sedmi desítek historických motocyklů a 16 sidecarů.