Hlavní obsah

Na odškodnění mají nárok další majitelé dieselů, rozhodl německý soud

Automobilky musí odškodnit majitele aut s dieselovým motorem, které splňují emisní limity pouze při určitých teplotách. Ve sporu s výrobci aut Volkswagen, Mercedes-Benz a Audi tak v pondělí 26. června rozhodl německý nejvyšší spolkový soud.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Větší šanci na odškodnění tak podle DPA mají tisíce žalobců. Rozhodnutí bude mít podle agentury Reuters dopad na další podobné žaloby.

Automobilky by mohly majitelům dieselových vozů dlužit 5-15 % z pořizovací ceny vozidla, rozhodl soud. Předchozí zamítnutí takových žalob spolkový soud zrušil a vrátil je zpět odvolacím soudům. Automobilky u nich musí dokázat, že mechanismus pro manipulaci s emisemi je účelný.

Výrobci automobilů tvrdí, že tato zařízení, která se zapínají pouze při určitých teplotách, jsou potřebná k ochraně motoru a jsou v souladu se zákonem.

Bývalý šéf Audi přiznal vinu v kauze podvodů s emisemi

AutoMoto

Manipulace s emisemi prostřednictvím nějakého mechanismu nebo softwaru vedly k četným soudním sporům ohledně toho, zda je výrobci používají neoprávněně, aby zamaskovali skutečnou úroveň emisí svých vozidel.

Evropské soudy však stále častěji podporují majitele automobilů a ekologické skupiny, které požadují stažení vozidel s těmito zařízeními z trhu a odškodnění. V době, kdy se automobilový průmysl soustředí na elektrifikaci, Reuters kauzu označuje za nákladnou dohru takzvané dieselgate - skandálu, který začal v roce 2015 a v jehož centru stála automobilka Volkswagen.

Nové rozhodnutí znamená změnu předchozího stanoviska soudu, že výrobci automobilů mohou být obviněni pouze v případě, že nelegální zařízení nainstalovali úmyslně. Patrně k tomu přispělo rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie, podle nějž mají majitelé nárok na náhradu škody i v případech, kdy škoda žalobcům vznikla z nedbalosti.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než v běžném provozu. Skandál se týkal více značek koncernu Volkswagen, mimo jiné i vozů české automobilky Škoda. Do historie vstoupil pod označením Dieselgate.

Soud odmítl žalobu českých majitelů aut v aféře dieselgate

Ekonomika

Výběr článků

Načítám