Hlavní obsah

Na norském letišti poprvé použili autonomní sněžný pluh

Společnost Yeti Snow Technology poprvé otestovala své autonomní pluhy pro uklízení sněhu z letištních ploch. Stroje jezdí podle předem vytvořených plánů ranveje a je možné je ovládat i z řídicího střediska pomocí instalovaných 4G modemů.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Na norském letišti testují sněžné pluhy bez řidičeVideo: Reuters

Článek

Odhrnování sněhu v zimě je práce náročná, ale ze všeho nejvíc nevděčná. Snad pokaždé, když začne trochu víc sněžit, pluhaři pilně odhrnují, ale v očích veřejnosti „zaspali” či „nestíhají”. Přitom prostě jen není možné uklidit všechny silnice najednou.

Alespoň na letištích můžou pomoci autonomní sněžné pluhy, které byly vůbec poprvé otestovány v Norsku, konkrétně na letišti u města Fagernes. Za hodinu dokážou sníh odhrnout radlicí a zbytky zamést kartáčem z plochy 357 500 čtverečních metrů.

Jejich výrobcem je firma Yeti Snow Technology, spoluvlastněná firmami Semcon a Overaasen. Projekt vznikal pro norského provozovatele letišť Avinor. Klíčová výhoda oproti pluhům obsluhovaným lidmi je jednoduchá – nepotřebujete personál v pohotovosti pro případ, že by náhle začalo sněžit.

Pro autonomní jízdu byly upraveny konvenční pluhy

„Namontovali jsme ovládací elektromotory mimo jiné k řízení a brzdám. Všechno ovládá speciální řídicí jednotka,” říká John Emil Halden, projektový manažer. Vozy je také možno ovládat z řídicího střediska skrze instalované 4G modemy, a to podle dat v reálném čase z GPS.

Pro systém autonomní jízdy po ranveji je nutné vytvořit digitální plány oblasti, kde bude stroj operovat. Plány jsou pak nahrány do vozidel a podle nich pluhy jezdí. Pro komerční nasazení však autonomní pluhy zatím připraveny nejsou.

Výběr článků

Načítám