Článek
Odhrnování sněhu v zimě je práce náročná, ale ze všeho nejvíc nevděčná. Snad pokaždé, když začne trochu víc sněžit, pluhaři pilně odhrnují, ale v očích veřejnosti „zaspali” či „nestíhají”. Přitom prostě jen není možné uklidit všechny silnice najednou.
Alespoň na letištích můžou pomoci autonomní sněžné pluhy, které byly vůbec poprvé otestovány v Norsku, konkrétně na letišti u města Fagernes. Za hodinu dokážou sníh odhrnout radlicí a zbytky zamést kartáčem z plochy 357 500 čtverečních metrů.
Jejich výrobcem je firma Yeti Snow Technology, spoluvlastněná firmami Semcon a Overaasen. Projekt vznikal pro norského provozovatele letišť Avinor. Klíčová výhoda oproti pluhům obsluhovaným lidmi je jednoduchá – nepotřebujete personál v pohotovosti pro případ, že by náhle začalo sněžit.
Pro autonomní jízdu byly upraveny konvenční pluhy
„Namontovali jsme ovládací elektromotory mimo jiné k řízení a brzdám. Všechno ovládá speciální řídicí jednotka,” říká John Emil Halden, projektový manažer. Vozy je také možno ovládat z řídicího střediska skrze instalované 4G modemy, a to podle dat v reálném čase z GPS.
Pro systém autonomní jízdy po ranveji je nutné vytvořit digitální plány oblasti, kde bude stroj operovat. Plány jsou pak nahrány do vozidel a podle nich pluhy jezdí. Pro komerční nasazení však autonomní pluhy zatím připraveny nejsou.