Hlavní obsah

Na letní pneumatiky přezula jen desetina řidičů, nejspíš i kvůli uzavření okresů

Teploty rostou do dvouciferných hodnot, přesto většina motoristů stále jezdí na zimních pneumatikách, které jsou do takového tepla nevhodné, ukázal výzkum. Přezutí odkládají kvůli omezení svobody pohybu, kterým vláda bojuje s koronavirem.

Foto: Petr Horník, Právo

Přezouvání automobilu (Ilustrační foto)

Článek

Na letní pneumatiky má na konci března přezuto jen každý desátý český řidič. Loni ve stejnou dobu to byla čtvrtina motoristů a předloni 58 %. Na odklad výměny gum na duben měla vliv vládní opatření proti koronaviru. Vyplývá to z průzkumu webu Pneumatiky.cz.

Podle ředitele Vojtěcha Schwangmaiera má na letošní přezouvání zásadní vliv omezení pohybu i uzavření okresů. „I když pneuservisy zůstaly otevřené, nejtvrdší vlna opatření, která přetrvala do druhé poloviny března, odradila od přezouvání i řidiče, kteří v předchozích letech přezouvali s předstihem,“ uvedl.

Jak se zachovat při aquaplaningu? Podle experta hlavně nezatáčet

AutoMoto

Cesta do autoservisu přes hranice okresu není možná vyjma případů, kdy dané auto motorista nemůže ve vlastním okresu nechat opravit a zároveň je oprava nezbytná. Pro takové překročení hranice okresu může autoservis vydat zákazníkovi potvrzení. Pneuservisy se ovšem vyskytují ve všech okresech.

Foto: Dunlop 2x, koláž Novinky

Letní pneumatika (vlevo) má mnohem méně drážek než guma zimní (vpravo). Zásadní jsou také rozdíly ve směsi gumy, každá funguje ideálně při jiných teplotách.

Třebaže před několika dny ještě na řadě místech Česka ležel sníh, na přelomu března a dubna by teplota měla vystoupat i nad 20 °C. Zimní pneumatiky nejsou pro tyto podmínky navržené, což se projevuje mimo jiné rychlejším opotřebením, vyšší spotřebou paliva, horšími jízdními vlastnostmi vozu i delší brzdnou dráhou. Podle testů výrobce Continental mají zimní pneu až o šest metrů delší brzdnou dráhu na suchu než letní pneumatiky při rychlosti 100 km/h.

Dvě třetiny řidičů chtějí navštívit pneuservis na začátku dubna. Hlavní vlnu přezouvání tak mohou majitelé pneuservisů očekávat v první polovině příštího měsíce. V tomto období chce totiž podle průzkumu přezout na letní pneu 63 % řidičů. To může znamenat delší fronty v autoservisech.

Testy letních pneumatik 2021: Překvapení ve dvou rozměrech

AutoMoto

Při nákupu pneumatik řidiči až o čtvrtinu častěji volí střední třídu a roste i popularita celoročních pneumatik. Na těch aktuálně jezdí přibližně pět procent aut a jejich nákup plánuje 12 % řidičů, kteří chtějí pořídit na léto nové obutí. Okolo 22 % řidičů letos nakoupí levnější pneu.

I když se finanční situace některých řidičů oproti začátku koronavirové krize mírně zlepšila, propady příjmů jsou velmi výrazné i nyní. Zatímco na konci března 2020 uvedlo 40 procent řidičů pokles příjmů v důsledku koronaviru, letos má podle průzkumu hlouběji do kapsy 30 procent z nich.

Vyzkoušeli jsme školu smyku. Za volantem jsou klíčové dvě věci

AutoMoto

Podle zákona musí mít zimní obutí za zhoršených povětrnostních podmínek nebo na vyznačených úsecích silnic auta od začátku listopadu do konce března. Zimní pneumatiky mají lepší vlastnosti než letní při teplotách pod 7 °C, nad toto číslo se ale karta rychle obrátí a už okolo 10 °C jsou na tom s jízdními vlastnostmi citelně lépe letní pneumatiky.

V Česku se ročně prodají zhruba čtyři miliony pneumatik pro osobní vozy. Řidiči za sadu čtyř pneumatik utratí v průměru 6243 korun.

Anketa

Jaké pneumatiky máte na svém autě?
Ještě zimní, ale přezuji v nejbližších dnech
55,4 %
Letní, už mám přezuto
27,4 %
Jezdím na celoročních pneumatikách
5,2 %
Jezdím celý rok na zimních pneumatikách
6 %
Letos budu dojíždět dosluhující zimní pneumatiky
6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 886 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám