Článek
Bruselské letiště zahájilo testovací provoz plně autonomního kyvadlového autobusu, který má za úkol rozvážet personál letiště po předem stanovené trase. Ta má aktuálně délku 1,5 kilometru a tři zastávky, kde mohou lidé nastoupit a vystoupit.
Autobus vyrobený společností Ohmio z Nového Zélandu je schopný přepravit osm osob, v rámci testovacího provozu ovšem převáží také stevarda, který dohlíží na bezpečný provoz. Každou jízdu tedy zahajuje, ukončuje a vše monitoruje.
Autonomní provoz stroje zajišťuje šest kamer a nespočet senzorů, díky čemuž zvládá vůz monitorovat okolí včetně případných překážek. Jeho maximální rychlost by měla dosahovat až 25 km/h.
Stroj má za den absolvovat 48 cest, tím by měl nespočtu zaměstnanců výrazně zkrátit a usnadnit cesty po letišti. Testovací provoz bude trvat tři měsíce, po kterých přijde vyhodnocení.
Záměrem letiště je vybudovat do budoucna flotilu těchto vozů, jejichž provoz bude na dálku kontrolovat jeden pracovník ze speciálního stanoviště, což by mělo usnadnit i dobré pokrytí letiště sítí 5G. Přeprava by tak měla být hospodárnější a také zelenější.
Projekt je součástí programu Stargate pod hlavičkou Evropské komise, který má podpořit udržitelnějším letectví.