Článek
Je tomu už mnoho let, co jsem s vidinou kariéry profesionálního řidiče skládal zkoušky na řidičské oprávnění skupiny C. Od té doby jsem auto, na které bych „céčkové noty“ potřeboval, neřídil, ale pořád mě nákladní auta baví. A tím spíš ta, která jsou něčím zajímavá, obskurní – nebo prostě jen „ze staré školy“. Pozvání projet se s kamazem, byť jen v uzavřeném prostoru pískovny, jsem tedy odmítnout nemohl.

Tři nápravy, deset kol a okolo deseti tun hmotnosti bez nákladu.
KamAZ-65115, jak se třínápravový červený drobeček přesně jmenuje, není zrovna novinkou – vyrábí se od roku 1995. Za tu dobu samozřejmě prošel řadou modernizací, a když se na něj člověk dnes podívá, vypadá jako relativně moderní náklaďák.
Vyšplhejte ale dovnitř, a ne devadesátky, ale snad rovnou osmdesátá léta vás vrátí do reality ruských pracovních strojů. Vzduchová sedačka tu je – a na rozbitých „cestách“ pískovny díky za ni –, ale airbag či klimatizaci, nebo i rádio, byste tu hledali marně. Doobjednat se samozřejmě dají. Tenhle kus je ale nemá.

Všimněte si, jak daleko jsou od sebe ovladače uzávěrek diferenciálů. A že dva mají formu tlačítek a jeden z nich je otočný s oranžovým světýlkem.
Přístrojový štít je naprosto jednoduchý, a tedy skvěle přehledný. Všimněte si, jak daleko jsou od sebe ovladače uzávěrek jednotlivých diferenciálů a že jeden z nich je otočný. A taky posuvných ovladačů topení i s faktem, že až na ofuk čelního skla nejsou popsané. Co na druhou stranu popsané je, a velmi pečlivě, je schéma řazení.
Devítistupňová manuální převodovka s plazivým převodem a horní a dolní řadou „očíslovaných“ rychlostních stupňů je vcelku normální. Mezi řadami se ale nepřepíná páčkou, nýbrž posunutím celé řadicí páky doprava či doleva podle toho, jestli chcete z dolní řady (obsahující zpátečku, plazivý převod a první čtyři rychlosti) přejít na horní (obsahující pětku až osmičku) či naopak.
Páka se pak vrátí zpátky a můžete vybírat z té řady, na kterou jste přešli. Když nad tím tak přemýšlím, je to intuitivnější než páčka na hlavici. A všimněte si ještě jednoho detailu – nálepka vám výslovně říká, abyste řadili správně. A kupodivu nikoliv rusky.

Řidiči! Řaď správně.
Pákou hledám jedničku – není to úplně triviální – a pouštím spojku. Musím pro to zvednout nohu i s kolenem, nikoliv nepodobně legendární „buchance“. Rozjíždím se s prázdným autem a všechno všude bouchá a rumpluje. Řadový šestiválec americké značky Cummins má 1100 N.m a desetitunový náklaďák se díky krátkému zpřevodování hýbou ochotně.
Sjíždím k místu nakládky a v měkkém písku zůstávám stát. Kamaz má pohon 6x4 s pevnými uzávěrkami všech tří diferenciálů, takže je zapínám a pomalu se snažím zacouvat tak, aby mohl bagr naložit nějakých sedm tun písku. Chvilku to trvá, ale zrcátky je dobře vidět dozadu, takže couvání není problém.

Bagr mi nakládá několik tun písku, abych je dovezl k třídění.
Odpružení sotva zajetého náklaďáku – na odometru má jen něco přes tisíc kilometrů a stále je na testovacích, „efkových“ značkách – úpí pod nákladem a já jedu zpátky k třídicímu stroji. Téměř dvojnásobná hmotnost je znát a v krátkém výjezdu musím řádně šlápnout na plyn, abych se dostal nahoru.
A pak už couvám po rampě, na jejímž konci budu písek vysypávat – opatrně, abych nenajel autem na rošt, skrz který poputuje náklad –, a s asistencí zkušenějšího vyklápím, co jsem dovezl. Písek padá do stroje, který fůru protřídí na různě velké kameny a kamínky, aby si zákazník mohl vybrat, chce-li jemný písek, či štěrk.

Rampa u třídicího stroje vyžaduje pečlivou manipulaci s vozem.
Ještě jedno kolečko, tentokrát už s prázdnou korbou, okolo pískovny. Vydolované jámy jsou plné krásně čisté vody, ve které by se v letním dni hezky koupalo, říkám si, když kolem nich projíždím neklimatizovaným kamazem. Dělám to z jediného důvodu – abych si vůz osahal trochu víc než jen na pár stovkách metrů mezi nakládkou písku a třídicím strojem.
Každým coulem je na něm znát, že je to především pracovní stroj a že pohodlí řidiče tu je, na rozdíl od dálkových náklaďáků a kamionů, až druhořadé. Např. z faktu, že kabina je pevná, nikoliv odpružená.

Vidíte správně - manuální stahování oken a gigantický volant.
Anebo z toho, že musím celou nohu zvednout ze země, abych sešlápl spojku, že ta zabírá až nahoře a na malinkém kousku dráhy pedálu a pedál brzdy chce v rychlostech do 30 km/h, kterými se tu pohybujeme, hodně citu, jinak funguje jako přepínač, nikoliv dávkovač brzdného účinku.
Přesto je vzduchová sedačka dostatečně široce nastavitelná, aby si svou míru „houpání“ našel každý řidič a svou šichtu zvládl bez natlučené kostrče. Procvičené ruce ale bude mít až od ramenou – řízení samozřejmě má posilovač, ale volant je gigantický a k jeho ovládání skutečně potřebuji celé paže.

KamAZ-65115 při práci v pískovně
Později si všímám, že v areálu této pískovny stojí docela dost aut bez registračních značek a v různém stadiu rozkladu, ale přesto funkčních. Tu Tatra 815, támhle starší 148, onde zase kus s podvozkem 8x8 a terénními pneumatikami.
Práce zelené osmsetpatnáctky tkví přesně v tom, co jsem zkusil já s kamazem – bagr jí naloží vydolovaný písek na místě, kde je zrovna hromada, a ona ho doveze k třídicímu stroji. Protože se pohybuje výhradně na soukromém pozemku, značky nepotřebuje.
Na to, abych zhodnotil, zda je KamAZ-65115 vhodným nástrojem do terénu či na silnici nebo i k práci v pískovně, mám s náklaďáky příliš málo zkušeností. Troufnu si ale říci, že nadchne zejména ty, kteří chtějí jednoduchý stroj za rozumné peníze. Ať už s ním budou vozit písek, nebo cokoliv jiného.
KamAZ-65115 6x4 třístranný sklápěč | |
---|---|
Motor: | 6700 ccm, řadový vznětový šestiválec, turbo |
Nejvyšší výkon: | 211 kW (287 k) při 2300 ot./min. |
Nejvyšší točivý moment: | 1100 Nm |
Převodovka: | devítistupňová manuální |
Nejvyšší rychlost: | 90 km/h |
Provozní/nejvyšší hmotnost: | 9980/25 200 kg |
Nejvyšší hmotnost přívěsu/soupravy: | 14 800/40 000 kg |
Délka x šířka x výška: | 8590 x 2550 x 3020 mm |
Pohon kol: | 6x4, uzávěrky mezinápravového i nápravových diferenciálů |
Základní cena podvozku 6x4 s kabinou bez DPH: | 58 200 eur (1,56 milionu korun) |
Cena sklápěcí nástavby s hydraulicky ovládanou bočnicí bez DPH: | 12 500 eur (335 tisíc korun) |