Hlavní obsah

Na D1 bez hodinových kolon? V zimě skončí stavební práce a sypače budou v pohotovosti

Sypače v pohotovosti, odstavné plochy jen pro mimořádné události a důraz na dokončení stavebních prací před prvními sněhy - tak chtějí správci dopravy zabránit kolapsu dálnice D1, jaký nastal zkraje loňské zimy.

Foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Hustý provoz na dálnici D1 v prosinci 2018 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a Koberovicemi na Pelhřimovsku.

Článek

Dny se krátí, teploty snižují a zanedlouho můžou na Vysočině očekávat sněhovou nadílku. Tu, která loni přispěla ke kolonám, v nichž někteří řidiči stáli až 14 hodin. Letos by se to nemělo opakovat, tvrdí ministr dopravy Kremlík, hejtman kraje Vysočina Běhounek a zástupci ŘSD.

Letecké záběry kolon při kolapsu D1 na Vysočině

Domácí

Pro lepší sjízdnost kopcovitého úseku D1 budou na 90. kilometru, tedy zhruba uprostřed úseku D1 mezi Prahou a Brnem, v pohotovosti dva sypače Ředitelství silnic a dálnic. Také by se neměla opakovat situace, kdy přes zimu zůstane dálnice zúžená. Modernizační práce některých úseků skončí před zimní přestávkou, někde už v polovině října.

Doufali jsme, že do 16. prosince kalamitní sníh nepřijde. A on přišel, hájí se Ťok

Domácí

K dispozici mají být také odstavná parkoviště s celkovou kapacitou 200 kamionů. Budou rozmístěna mezi 70. a 174,5. kilometrem dálnice. Nebudou to však klasická parkoviště, nýbrž plochy přístupné jen při mimořádných událostech. Podle slov ministra Vladimíra Kremlíka to jsou nejméně tříhodinové kolony. V příštím roce mají přibýt podobná místa pro dalších 250 náklaďáků.

Při mimořádných událostech by také mělo být možné, aby policie povolala na dálnici zástupce správce komunikace, který může například rozhodnout o dočasném odstranění svodidel, aby byl provoz usnadněn.

„K usměrnění provozu má přispět také proměnné dopravní značení, které pracuje s kombinací dopravních a meteorologických dat. Ředitelství silnic a dálnic jej v rámci pilotního provozu od prosince nainstaluje na území Kraje Vysočina,” cituje tisková zpráva ministerstva dopravy Vladimíra Kremlíka. Smyslem tohoto opatření je včasné usměrnění dopravního proudu za účelem jeho plynulosti.

Všechny stavby skončí před prosincem

Ředitelství silnic a dálnic nyní na Vysočině modernizuje čtyři úseky. Práce mezi Velkým Beranovem a Měřínem skončí už k polovině října, řekl za ŘSD Tomáš Gross. Práce v úseku mezi Koberovicemi a Humpolcem ukončí podle Kremlíka stavební firma před zimou k 7. listopadu a úsek od Humpolce k Věrnému Jeníkovu do 15. listopadu.

Na posledním úseku u Velkého Meziříčí se bude pracovat do konce listopadu. Po skončení prací zmizí z dálnice i betonová svodidla, která zužují jízdní pruhy. Jejich odstranění usnadní provoz i zimní údržbu.

Zmíněné dva posypové vozy budou stát od 1. listopadu na exitu 90 ve směru na Brno. „V průběhu roku 2020 bude na této větvi ještě postaveno silo se solankovým hospodářstvím, momentálně se provádějí diagnostické a hydrologické průzkumy,” řekl Sedláček. ŘSD podle něho zvažuje, že další sypač bude připravený na exitu u Domašova.

Výběr článků

Načítám