Článek
Nový Cee´d je dvojčetem modelu Hyundai i30, který se vyrábí v Nošovicích a už se začal prodávat. Kia se vyrábí na Slovensku a do autosalonů zamíří příští měsíc. Vyzkoušeli jsme verzi s nejsilnějším naftovým motorem 1,6 CRDi a výkonem 128 koní (94 kW).
První dojmy? Vzhled působí moderně, ale jestli se vám líbí nebo ne, to posuďte sami. Uvnitř auta je dost prostoru a i když si na místě řidiče možná budete stěžovat na silnější středový tunel (který má dnes většina aut), na množství nabízeného prostoru nelze mít výhrad.
Dostatek místa je i vzadu (sedáky jsou kratší, ale nepohodlné nejsou), takže i když měříte nad 185 centimetrů, najdete pro kolena i hlavu až nečekanou hojnost prostoru. Prostřední sedadlo je ovšem nepoužitelné, cee´d berme jako čtyřmístné auto. Kufr má solidních 380 litrů, je dobře tvarovaný, ale má vyšší nákladovou hranu.
Dobrá ergonomie i zpracování
Posaz za volantem je také dobrý, dvouose seřiditelný volant sice nelze vytáhnout tak moc jako u aut koncernu VW, i tak se ale pohodlně usadí řidiči nejrůznějších postav. Zpracování testovaného kusu bylo na vysoké úrovni, což se u novinářského, byť předprodukčního auta, dá očekávat. Logika ovládání je snadná už při prvním kontaktu, tradičně červené a bílé podsvícení budíků a displejů je dobře čitelné. Potěší také množství odkládacích prostor na drobnosti a na dva kelímky s nápoji.
Posilovač hřebenového řízení s elektrickým posilovačem je znatelně tužší než u nošovického sourozence, řízení je vcelku přesné, ale odezva je vysloveně syntetická. Tužší převod řízení zkrátka automaticky neznamená větší citlivost a velkou zpětnou vazbu od předních kol. Podvozek se zadní víceprvkovou nápravou je příjemně komfortní, a přestože s některými příčnými nerovnostmi si neporadí úplně perfektně, nezaznamená obvykle posádka v interiéru otřesy či rány.
Na žádné sportování ale podvozek naladěn není a rychlejší jízda po okresce třetí třídy ukázala, že na nejlepší (a dražší) z nižší střední třídy Kia nemá. V zatáčkách cítíte zvláštní rozhoupání zadní nápravy (ale náklon karoserie naštěstí nezaznamenáte), takže i přes dostatečný výkon motoru se cee´d hodí spíše na rozvážnější jízdu. Při prudkém brždění na dálnici se auto mírně vlnilo, zaznamenali jsme i vyšší citlivost na boční vítr. Jako celek to funguje, jenom nečekejte, že bude nový cee´d jezdit jako focus, civic či golf.
Hlučnější turbodiesel
Nezahřátá naftová šestnáctistovka je sice trochu hlučnější, hluk ale po zahřátí nezaznamenáte (vyjma vysokých otáček, kdy si budete říkat, zda někde nechybí izolace). Ale je nutné si uvědomit, že testované vozidlo bylo předprodukční, takže v sérii se ještě ledacos může změnit.
Jinak je šestnáctistovka se vstřikováním common-rail výtečná. Výkon servíruje plynule a jenom s malým turboefektem a ve středních otáčkách jejích 260 Nm dovede s autem pěkně zacvičit. Spotřeba se při klidné jízdě bez problémů dostala pod šest litrů, ani při svižném svezení nepřesáhla 6,7 litru, což je u motoru s pouhými pár stovkami najetých kilometrů velmi dobrá hodnota.
Celkově nám cee´d přišel jako „sportovněji“ pojatý Hyundai i30. Nový korejský model v mnoha ohledech potěší a je lepší než mnohá auta francouzské provenience. Mezi největší klady řadíme velký vnitřní prostor a celkovou praktičnosti. Nejsilnější turbodiesel by měl stát kolem 400 tisíc korun.
Nečekejte však od Kie sofistikované bezpečnostní či komfortní technologie a zajít chuť si můžete nechat i na silnější motory - třeba 1.8 TSI či 2.0 TDI, které se pro velikostně srovnatelné vozy nabízejí v koncernu VW.