Článek
„Čínská nadprodukce hledá uplatnění kdekoliv ve světě. Oproti USA (100 procent) má EU velmi nízká cla na čínský import a máme tu atraktivní vysoké ceny. Proto bude pokračovat vstup čínských značek a výstavba výrobních kapacit v EU,“ řekl expert na automobilový průmysl z EY Petr Knap.
V tomto týdnu oznámila automobilka Chery zahájení prodeje svých značek Omoda a Jaecoo. Chery zastupuje společnost Grand Automotive Central Europe, stejně jako je tomu v tuzemsku u značky Nissan.
Před zahájením prodeje je i BAIC-Beijing, jehož import má podle webu AUTOmakers zajišťovat polská BEMO Group. Pražské zastoupení BEMO vede bývalý šéf importu Fordu Jan Laube.
Příští týden má uvést své vozy na trh další čínský gigant BYD. Slibuje uvedení modelů Sealion nebo Seal. BYD nedávno oznámila, že chce letos zdvojnásobit zahraniční prodeje. V Evropě již buduje továrnu v Maďarsku, která začne fungovat na podzim, a další spustí příští rok v Turecku. V čele českého a slovenského zastoupení BYD stojí bývalý vysoký nadregionální manažer americké značky Harley-Davidson Martin Heřmanský.
Na českém trhu je již přes rok aktivní značka DongFeng a zejména MG, která se stala nejprodávanější čínskou značkou v tuzemsku. Výrazné nárůsty loni v Česku zaznamenaly i v Číně vyráběné vozy Tesla.

BYD Seal 06
Zájem o evropský i český trh mohou prohloubit vysoká cla a další restrikce pro dovoz čínských aut do USA. „Škodu Auto nepřímo ovlivní i zákaz prodeje čínských vozů v USA, protože to povede k ještě většímu zaměření čínských výrobců na evropský trh,“ uvedl vedoucí komunikace Škody Tomáš Kotera.
Škoda, pro kterou je evropský trh klíčový, se nicméně rovněž snaží hledat nové odbytiště. Tento týden její partner TC Group otevřel ve Vietnamu montážní závod na modely Kushaq a Karoq dovážené v dílech z Indie. Škoda považuje Vietnam za východisko pro vstup do rychle rostoucí jihovýchodní Číny.
Češi si v loňském roce pořídili 7675 aut vyrobených v Číně, o rok dříve to bylo jen 3516 vozů. Vloni tak auta čínské provenience tvořila 3,3 procenta tuzemského trhu nových osobních vozů.
Zaváděná americká cla 25 procent na dovoz aut do USA mohou mít vedle ztrát zejména pro prémiové evropské značky, jako je BMW či Mercedes, podle Knapa i další dopad v podobě přesunu výroby a vývoje z Evropy do USA. „V oblasti cel bude klíčová odpověď EU, do jaké míry a v jakých oblastech se prohloubí obchodní válka, na které typicky ztrácejí obě strany konfliktu,“ podotkl Knap.