Článek
Návštěvníci brněnských veletrhů Urbis Smart City Fair a Future Mobility, které probíhají do čtvrtka 22. září, mají možnost se areálem výstaviště svézt autonomně řízeným minibusem, který je výsledkem celoevropského projektu SHOW.
V Česku se na vývoji podílí firma RoboAuto a Centrum dopravního výzkumu (CDV). Podle hlavního řešitele projektu Marka Vanžury z CDV už je technologie natolik vyspělá, že dokáže ve známém prostředí při dobrých světelných podmínkách jezdit bez problémů.
„Nemůžeme se sice srovnávat s velkými hráči z USA, kteří už se pohybují v ulicích měst, ale v konsorciu několika českých firem jsme dali dohromady minibus, který je schopný projet trasu na výstavišti. To vnímáme jako úspěch,“ řekl Jakub Jůza z RoboAuta. Minibus se totiž pohybuje v tzv. smíšeném provozu, kdy po areálu chodí pěší a jezdí jiná vozidla, na něž musí během jízdy minibus reagovat.
Je budoucnost takhle pomalá? Pasažérem v autě bez řidiče
„Zhruba do konce roku se budeme pohybovat po výstavišti. Je to pro nás díky přítomnosti smíšené dopravy dobré prostředí pro odlaďování různých věcí a máme provoz pod kontrolou,“ řekl Vanžura. Minibus by se tak měl objevit i na strojírenském veletrhu, který začíná za dva týdny.
Aby vozidlo mohlo po dané trase jezdit, je potřeba nejprve nahrát mapu, tedy trasu projet buď s řidičem, či pomocí vzdáleného řízení. Poté se mapa upraví podle potřeb, přidají se zastávky, nastaví rychlosti pro dané úseky, a poté lze jezdit.
Nejvyšší rychlost stroje je 40 km/h, v režimu autonomní jízdy však je omezena na 20 km/h. „Autonomní systém navíc sám upravuje svoji rychlost podle aktuálních podmínek stejně jako lidský řidič, takže před zbrzďovacími prahy zpomaluje a do zatáček přibrzďuje,“ dodává Adam Skokan z CDV, který bude na provoz minibusu dohlížet.
Podle centra bude ve voze neustále přítomný řidič-člověk jako záchranná síť, kdyby autonomní systém selhal.
„Jezdíme na základě GPS, inerciály a lidaru, takže nám nevadí například tma. Problém je mlha či hustý déšť, což jsou věci, které stále řešíme,“ řekl Jůza.
Podle Vanžury se také již několik let vedou diskuse na etická témata, která bude nutné před zahájením ostrého provozu vyřešit. Popsal také, proč se zatím autonomní vozidla masového nasazení nedočkala, bez ohledu na legislativní nepřipravenost.
„Když někdo před deseti lety říkal, že za pět let se bude autonomně jezdit, předpokládal, že se podaří vyřešit 95 procent problémů. To se skutečně podařilo, ale zbývá vyřešit pět procent nejsložitějších potíží. Takže teď už nikdo predikce dělat nechce a záleží, kdy se toto povede. Vývoj však akceleruje, protože se do něj investuje čím dál více peněz a pustily se do toho i automobilky,“ řekl Vanžura. A řeší se i příprava legislativy pro české silnice.
ČVUT odhalilo další generaci studentské formule, existuje i verze s autonomním řízením
Nejdále je zatím vývoj v USA, kde už jezdí auta zcela bez řidiče de facto jako taxi. „Je to podobné jako Uber. Auto přijede a odveze vás, kam potřebujete. Funguje to ve Phoenixu, kde je celý rok slunečno, silnice jsou široké, přehledné, uspořádání ulic je šachovnicové. Problémy nastávají ve chvíli, kdy je reliéf kopcovitější, ulice klikaté, na křižovatkách chybějí semafory a podobně,“ řekl Vanžura. Stejnou službu nyní spouštějí v San Francisku.