Článek
Dokáže ovládat nejrychlejší závodní stroje planety, ale legálně usednout za volant svého vlastního sportovního auta? Na to si bude muset několik let počkat. Nováček Mercedesu Kimi Antonelli se stal terčem kuriózní situace.
Osmnáctiletý italský talent, který nahradil Lewise Hamiltona v kokpitu Mercedesu pro sezonu 2025, nedávno obdržel klíče od svého zbrusu nového Mercedesu-AMG GT 63 S. Jenže navzdory tomu, že každý závodní víkend pilotuje formuli s výkonem převyšujícím jakýkoli silniční vůz, nebude moci svůj vlastní mercedes legálně řídit na italských silnicích až do roku 2028.
Za touto situací stojí italské dopravní předpisy, které vstoupily v platnost 14. prosince 2024. Podle nich nesmí noví řidiči během prvních tří let od získání řidičského průkazu řídit vozidla s výkonem vyšším než 75 kW na tunu. Antonelliho Mercedes AMG GT 63 S se svými 430 kW na tunu tento limit více než pětinásobně překračuje. Dřívější pravidla vyžadovala pouze roční čekací lhůtu.
18-year-old Kimi Antonelli received the keys to his new Mercedes AMG GT 63 S, but due to Italy's new driver rules, he can't drive it on Italian roads for three years 😳
— Autosport (@autosport) April 9, 2025
(📷 via Gazzetta Motori) pic.twitter.com/D7GhKd2ySC
Řidičský průkaz má od ledna
Rodák z Boloně, který oslavil 18. narozeniny loni v srpnu a řidičský průkaz získal teprve v lednu letošního roku, tak může za volant svého výkonného stroje usednout pouze v garáži a poslouchat burácení čtyřlitrového osmiválce. Na veřejné silnice s ním však nesmí, ačkoli je profesionálním jezdcem formule 1 a aktuálně drží šesté místo v šampionátu jezdců.
Antonelli má za sebou impozantní začátek své debutové sezony. Nahradit sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona v týmu Mercedes znamenalo obrovský tlak, se kterým se mladý Ital vypořádal obdivuhodně.
Za první tři závodní víkendy nasbíral 30 bodů, přičemž zvláště působivý byl jeho výkon v Austrálii. Tam se po poškození podlahy kvalifikoval až na 16. místě, ale v deštivém závodě dokázal vybojovat čtvrtou příčku.
„V kvalifikaci to nebyla jeho chyba, jen narazil na nerovnost ve špatném místě. Jinak by se kvalifikoval mnohem výše,“ komentoval jeho australský výkon šéf týmu Toto Wolff. „V závodě jsme viděli, že pomalu, ale jistě doháněl všechny před sebou, aniž by udělal chyby. Měl malý smyk, ale jinak je čtvrté místo výsledkem, který si zaslouží.“
Svůj talent potvrdil i v dalších závodech v Číně a Japonsku, kde v obou případech dojel na šestém místě. „Myslím, že jeho potenciál jsme znali už od doby, kdy byl dítě. Podává výkony pod tlakem,“ dodal Wolff.
Zatímco na závodních okruzích po celém světě Antonelli ohromuje svými schopnostmi za volantem, na italských silnicích bude muset své AMG nechat v garáži – nebo ho přeparkovat do jiné země. Aspoň má teď dobrý důvod, proč se těšit na rok 2028.