Článek
Předsezónní údržbu musíme zahájit kontrolou pneumatik. Zajímat nás bude především správný tlak, který bývá uveden na štítku, anebo si ho snadno vyhledáme v manuálu či na internetu.
„Nesprávný tlak v pneumatice způsobuje její poškození, zrychluje opotřebení, zvyšuje spotřebu a nebezpečně mění jízdní vlastnosti, zejména ztrátou adheze,“ upozorňuje Autoklub České republiky. Pokud nepatříme mezi zkušené jezdce, kteří tlak upravují dle jízdních podmínek (okruh, offroad), nevyplatí se experimentovat. Hodnota tlaku se zvyšuje spolu s teplotou a proto se vždy kontroluje před jízdou, tedy na „studených“ pneumatikách.
Při kontrole pneumatik je důležité vyhodnotit jejich opotřebení. Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu motocyklu 1,6 mm, která bývá zvýrazněna takzvanými indikátory opotřebení. Jedná se o malé gumové výstupky v drážkách dezénu, které slouží právě k tomuto účelu.
Na druhou stranu samotná hloubka vzorku nezajišťuje, že je pneumatika v dobrém stavu. Pro speciální silniční a offroadové pneumatiky mohou platit jiná pravidla a v takovém případě se musíme držet doporučení výrobce.
Naši pozornost si vyžaduje i stáří pneumatiky, které nám prozradí označení „DOT“ na její bočnici. Hodnota DOT obsahuje čtyři číslice, které značí týden a rok výroby. DOT 3721 nám například říká, že pneumatika byla vyrobena 37. týden roku 2021.
Odborníci na bezpečnost obecně nedoporučují jezdit na pneumatikách starších šesti let. Pneumatikám se přezdívá černé zlato – jsou to dvě malé styčné plochy, která nás drží na silnici a rozhodně se na nich nevyplatí šetřit.
Abyste vůbec nastartovali
Druhým důležitým krokem je kontrola akumulátoru. Většina moderních motocyklů je vybavena 12 V baterií. Nabití baterie zkontrolujeme multimetrem, u plně nabité baterie naměříme hodnotu 12,8 voltu. Pokud je hodnota napětí pod 12,4 voltu, mluvíme o slabé baterii a je potřeba ji nabít. Pokud naměříme méně než 11,5 voltu, jedná se o silně vybitou baterii a hrozí, že již nepůjde správně nabít.

Baterii z motorky je při delší odstávce lepší vyndat.
Na akumulátoru bude také uvedeno, o jaký typ se jedná. Klasickým olověným bateriím, které vyžadovaly kontrolu elektrolytu a dolévání destilované vody, již pomalu odzvonilo. Tyto baterie byly citlivé na vibrace, mráz i vysoké teploty a byly postupně nahrazeny bezúdržbovými bateriemi typu AGM či bateriemi gelovými. Před připojením nabíječky si zkontrolujte, že je vaše nabíječka vhodná pro daný typ.
„Dobíjet bychom měli na kvalitní automatické nabíječce, která je schopna analyzovat stav autobaterie, plně ji nabít a pak v udržovacím režimu nabíjet malým proudem, aby nedošlo k přebití baterie,“ radí Libor Budina z projektu Road Safety Autoklubu ČR. Ideální jsou „inteligentní“ nabíječky, které si dokáží poradit i s hluboce vybitými bateriemi. Pokud se již vaši baterii nepodaří zachránit, před objednáním nové si ověřte správné hodnoty kapacity (Ah) a startovacího proudu (CCA) v manuálu k motocyklu.
Zkontrolujte provozní náplně
Třetím krokem důkladné přípravy je kontrola množství oleje a dalších provozních náplní. Většina motorkářů mění olej jednou ročně a to i v případě malého nájezdu. Nezávisle na tom, zda výměnu provádíte na začátku či na konci sezony, kontrolu množství zařaďte mezi pravidelné úkony, protože jízda s malým množstvím oleje může být pro motor jízdou poslední. Ke správné kontrole doporučujeme nastudovat postup výrobce, jelikož pro každý motocykl mohou platit jiná pravidla.
V základu však rozlišujeme dva typy měření – skrze měrku nebo přes kontrolní okénko. V obou případech platí, že motocykl musí stát na rovné ploše. Motor musí být vypnutý a „odstátý“ alespoň pět minut. Následně odečtete hladinu skrze kontrolní okénko či z měrky, která bývá součástí olejového víčka. V ideálním stavu je hodnota uprostřed, mezi riskami min. a max.
Pokud je oleje málo, musíme ho před jízdou dolít, ale opatrně. I přílišné množství oleje může způsobit vážné poškození motoru! Před doléváním si ověřte, že máte správný typ oleje (viskozita a specifikace). A nezapomeňte zkontrolovat i hladinu chladicí a brzdové kapaliny.
Posledním krokem je kontrola správného vypnutí a namazání řetězu. V případě, že je váš motocykl vybaven kardanovým převodem, zkontrolujte množství oleje v jeho zadní části.

Zkontrolujte vypnutí a namazání řetězu
I když se kardanový převod ve srovnání s řetězovým jeví jako bezúdržbový, obsahuje speciální hypoidní převodový olej, který se musí v pravidelných intervalech měnit. Svoji omezenou životnost mají i zapalovací svíčky a vzduchový filtr, jejichž výměna však spadá do pravidelných servisních úkonů a které tato předsezonní kontrola v žádném případě nenahrazuje.
Pokud jste na svém motocyklu zatím neshledali žádnou závadu, pak můžete s chutí vyrazit. Ještě si však pro jistotu ověřte platnost technické kontroly a povinného ručení. A nezapomeňte - první jízda vyžaduje jistou dávku opatrnosti. Teploty v noci stále klesají k nule, takže silnice jsou studené a místy i plné štěrku.