Článek
Dnes již v podstatě samozřejmou výbavou většiny nových aut je armáda jízdních asistentů a hlídačů, která má za cíl činit jízdu bezpečnější i pohodlnější. Jejich rozsah je obrovský - od sledování čar na silnici přes hlídání mrtvého úhlu či autonomní nouzové brzdění až po adaptivní tempomat se samočinným vedením v pruhu a změnou jízdního pruhu, či třeba možnost nechat auto zcela samo zaparkovat.
Automobilky tyto funkce vyvíjejí a zavádějí v postupné snaze dostat se k plně samočinnému autu, které nepotřebuje volant ani pedály. Nemá tak řidiče, jen pasažéry, kteří musí věřit tomu, že je vůz doveze v pořádku do cíle.
Zájem motoristů o tyto nové prvky a jejich důvěru v ně zkoumala agentura S&P Global Mobility. Průzkum, který proběhl letos na jaře mezi téměř osmi tisíci motoristy na celém světě, odhalil, že o plně samočinné řízení mají zájem jen zhruba tři pětiny lidí.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
Méně než polovina (48 %) má za to, že jízda kompletně v rukou počítače by byla bezpečnější než řízení řidičem-člověkem. 47 % lidí vyjádřilo zájem o auto s možností samočinného řízení a zvážilo by jeho pořízení.
Zájem o jízdní asistenty | |
---|---|
Hlídání mrtvých úhlů | 82,5 % |
Couvací kamera | 80,3 % |
Varování před hrozící srážkou | 80 % |
Autonomní nouzové brzdění před chodci a cyklisty | 80 % |
Noční vidění | 79,8 % |
Autonomní jízda po dálnici | 64,9 % |
Dálkové autonomní parkování | 64,5 % |
Jízda ve městě bez držení volantu | 63,7 % |
Autonomní jízda ve městě | 63,1 % |
Plně samořídící auto | 61 % |
Výsledky ukazují, že nejvíce mají lidé zájem o základní asistenční systémy, jako je hlídání mrtvého úhlu či třeba couvací kamera. Naopak samočinné řízení na dálnici či ve městě, nebo dokonce plně samočinné auto, získalo nejméně kladných odpovědí.
Vyjádřeno čísly, 69 % dotázaných má zájem o auto se schopností autonomní jízdy úrovně 2, což je, zjednodušeně řečeno, adaptivní tempomat v kombinaci s aktivním vedením v jízdním pruhu. O úroveň 2+, která přidává jízdu po dálnici bez nutnosti držení volantu, má zájem 65 % lidí.
Co se týče zkušeností s těmito systémy, nejsou zrovna široké. Půlka dotazovaných motoristů si je někdy vyzkoušela, 35 % lidí má vůz s autonomním nouzovým brzděním a 30 % s hlídačem mrtvých úhlů.
Zajímavé také je, že většina lidí nechce za bezpečnostní elektroniku připlácet. Více než 50 % dotazovaných chce, aby tyto funkce byly už ve standardní výbavě.